My Life...begins with my Journey

my Life...my Journey..my History.. as a Human Being...i'm not a Perfectionist.. every step I have made has Defined who I am..

My Sponsor

dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas..

Ketupat ialah sejenis hidangan daripada nasi atau pulut yang dibungkus dengan daun kelapa dan direbus dalam periuk.enis ketupat bergantung kepada bahan yang digunakan dan daun yang digunakan untuk membuat bungkusannya. Ketupat pulut ialah ketupat yang mengunakan beras pulut sebagai bahan asasnya, manakala ketupat nasi dibuat daripada beras atau padi. Biasanya dibungkus dengan daun kelapa.

Ketupat palas ialah ketupat yang menggunakan daun palas sebagai pembungkusnya. Biasanya daun palas digunakan untuk membalut ketupat pulut, manakala daun kelapa untuk ketupat nasi.Ketupat tiga segi ialah bentuk ketupat tersebut tiga segi. Ketupat moden biasanya empat segi.

Sejak 1990, ketupat tidak lagi dibuat daripada daun kelapa, sebaliknya dibungkus dalam plastik dan dikukus dalam periuk elektrik. Ketupat sebegini dinamakan nasi himpit. Walaupun ada pelanggan yang merungut bau tidak seenak dahulu, itu tidak jadi masalah.
Ketupat biasanya dihidangkan semasa hari raya sahaja iaitu pada Hari Raya Puasa dan Hari Raya Haji. Ia biasanya dihidangkan dengan rendang dan serunding serta kuah kacang. Namun kini, ketupat turut dihidangkan dengan sate.

a day before raya umah mk mentua aku dh bz dgn ketupat2 nie...ader ketupat daun palas...ader ketupat nasi...ipar duai aku semua pndai wat ketupat nie...aku jer yg pandai tgk...hehehe...setiap thn bljar setiap thn gak aku lupa...camner tu...hehehehe jgn marah yer tok guru...anak murid slow bangat..


proses mngisi beras dalam ketupat..


longgokan ketupat yg menunggu turn utk d isi..


ketupat yg telah siap d isi & sedia utk d lebur dlm periuk..

*p/s : ketupat palas x dan nk amik gambo...hehehe time tu irfan dh panggil utk nenen time..

cam x caya jer ku dpt kad raya...hehehe bukan yg real one k...p d alam maya nie yer..aku dgn bangga nyer nk tunju kn kad2 dr kwn2 ku yer...hehehhe...jeng jeng jeng...

kad dr Kelly


kad dr mariaelly


kad dr suealeen


kad dr Lady of Leisure


kad dr amyna


kad ini d tujukan kepada semua follower kesyganku serta pembaca setia ku...terima la kad ini sbg pengganti dri..

kad raya Pictures, Images and Photos


terasa cepat betul masa berlalu...uhukkss sedihnyer Ramadhan bakal berakhir x lama lg...menjelang pula Syawal penuh keriangan...kpd kngkwn ku...Selamat Berhari Raya la yer...semoga korang gembira d samping keluarga trcinta...

jom kiter hayati lirik lagu ni yer...cheewah!!hehehe

Suasana Di Hari Raya
Anuar Zain:
Berlalulah sudah ramadan sebulan berpuasa
Tiba syawal kita rayakan dengan rasa gembira
Anak muda di rantauan semuanya pulang ke desa
Ibu dan ayah keriangan bersyukur tak terkira

Elina:
Bertukar senyuman dan salam ziarah-menziarahi
Tutur dan kata yang sopan saling memaafi
Suasana hari raya walau di mana pun jua
Memberikan ketenangan dan mententeramkan jiwa

Anuar Zain:
Kuih dan muih beranika macam
Makanlah jangan hanya di pandang

Elina:
Ketupat rendang sila nikmati kawan
Penat memasak malam ke pagi

Anuar Zain:
Wajik dan dodol jangan lupakan
Peninggalan nenek zaman berzaman

Elina:
Asyik bersembang pakcik dan makcik
Hai duit raya lupa nak di beri

Anuar Zain & Elina:
Berlalulah sudah ramadan sebulan berpuasa
Tiba syawal kita rayakan dengan rasa gembira
Anak muda di rantauan semuanya pulang ke desa
Ibu dan ayah keriangan bersyukur tak terkira

Anuar Zain:
Kuih dan muih beranika macam
Makanlah jangan hanya di pandang

Elina:
Ketupat rendang sila nikmati kawan
Penat memasak malam ke pagi

Anuar Zain:
Wajik dan dodol jangan lupakan
Peninggalan nenek zaman berzaman

Elina:
Asyik bersembang pakcik dan makcik
Hai duit raya lupa nak di beri


Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas..

Dodol adalah sejenis makanan yang boleh dikategorikan dalam kumpulan makanan yang manis (atau manisan/penganan). Dodol sangat terkenal di Melaka dan di Muar,Johor . Membuat dodol boleh dikatakan amat rumit. Ramai orang selalu mencuba untuk membuatnya. Tetapi tidak semua yang akan menghasilkan dodol yang bermutu tinggi. Biasanya mereka yang mahir membuat dodol ini terdiri daripada mereka yang telah berusia. Jarang sekali generasi muda mahir membuat dodol.


Bahan-bahan

1.8 kg tepung pulut
300 gm tepung beras
3.6 kg gula melaka 12 biji kelapa parut
15 helai daun pandan



Cara penyediaan

Bancuh tepung beras dan tepung pulut dengan santan. Setelah itu tapis ke dalam kuali besi. Masak gula melaka dengan sedikit air dan daun pandan. Bila telah larut masukkan ke dalam adunan tepung tadi. Dengan menggunakan api yang perlahan jerangkan adunan ini sambil dikacau dan apabila setengah masak, masukkan pati santan dan terus kacau sehingga masak.

Untuk membuatnya, bahan-bahan tersebut hendaklah dicampurkan bersama di dalam kuali yang besar atau dikenali sebagai kawah dan dimasak dengan api yang sederhana besar. Dodol yang dimasak tidak boleh dibiarkan kerana jika dibiarkan, dodol akan hangus atau hangit di bahagian bawahnya/kerak. Oleh itu, dodol hendaklah sentiasa dikacau bergilir-gilir untuk mendapatkan hasil yang baik. Dodol yang dimasak memakan masa yang agak lama iaitu lebih kurang 4 jam kerana sekiranya kurang dari 4 jam, dodol yang dimasak tidak sedap dimakan. Setelah 2 jam dodol tadi dimasak, dodol akan bertukar kepada warna coklat yang pekat sedikit. Dodol tersebut akan mendidih dan mengeluarkan gelembung-gelembung udara yang banyak.

Seterusnya, dodol hendaklah dikacau supaya gelembung dodol tersebut tidak terkeluar dari kawah sehinggalah dodol tersebut masak dan diangkat. Akhir sekali, dodol tersebut hendaklah disejukkan di dalam periuk yang besar. Untuk mendapatkan hasil yang baik dan rasa yang sedap, dodol mestilah berwarna coklat tua, berkilat dan pekat.


pd 12hb Sept 2009 (120909)...adik beradik aku berkumpul utk melaksanakan misi memasak dodol...thn nie merupakan thn ke2 kitorng kacau dodol...uiksss last yr aku x berpeluang membantu...aku bantu tgk jer...hhehehe maklumla thn lepas irfan dlm perut lg...mcm thn lepass gak...bajet utk wat dodol dh d kumpul...adik beradik aku yg dh bekerja ader 9 org...seorng kena contribute $30...so dpt la kumpul $270...alhamdulillah merangkumi bajet berbuka serta bajet utk sahur..x yah masak lauk pauk...order saja...maklumla dh bz dgn dodol kn...jd masak2 nie letak tepi jer la..

memang best sgt2 ari tu sbb smua adik beradik aku ader kecuali adik bongsu...die kat politeknik so x dpt la nk join...kitorng start kali nie pas asar...org pompuan tukang bancuh tepung...org lelaki d perlu kn utk mngacau dodol...mula dodol dlm kawal mcm sonang jer nk kacau...biler dh pekat smua pakat tunjuk muka letih..





ini bukan gambar sbnar kiki...gambar dr en google...

ari ni ckup 5 hari aku x masuk opis...nk d jadikn citer pg nie mmg aku dh plan nak masuk opis..pehtu bersiap bagai la aku...before aku g opis aku make sure aku dh siap kn anak bujang ku...siap kn bubur utk die...bg die BF dlu...ari ni lak die nenen spai trtdo...x spai ati aku nk kejutkn so aku masuk kn dlu dlm buaian..smntara aku bersiap...jam dh kul 11 pg...alamak kul brp lak aku nk msuk opis nie...isk berat lak ati nk g opis...p sbb kn minggu nie aku x masuk langsung so trpaksa gak la g jengah opis aku tu...

kul 11.15 anak bujang ku x bgn lg...abg aku ckp t die anta irfan ke umah BS klau irfan trjaga...so aku pun mula kan la langkah ku ke opis...smpat lg bergurau senda dgn mk...dlm keta aku jerit "mak!!org pegi dlu.."..baru jer gerak ke depan trdgr jeritan anak kucing...

eeeeeekkkkk kaki ku menahan break...trdgr mk ku menjerit.."ya Allah...!!"...aku tgk kat side mirror...masya Allah...kiki tgh mengeletek...ku berlari keluar...tgk muka die dh hancur...betapa luluhnyer hati ku ini...trasa bdn aku menggeletar...aku menggigil...dan trus menangis...kiki maaf kn aku....aku x sengaja...aku x nmpak die kat bwh keta...air mata ku berterusan keluar...sian kiki..baru smlm irfan dok mngejar kiki & koko...ari ni kiki dlm kenangan...

trus aku x jd g opis...bdn aku still menggigil..x leh nk drive...abg aku yg alih kn blk keta...air mata still berjuraian...aku x dpt nk menahan sebak..




Setiap bayi adalah berbeza dan sesetengah ibubapa mungkin mendapati tugas memperkenalkan makanan pejal kepada bayi adalah suatu yang sukar dan sesetengahnya pula mendapati ianya agak mudah. Sekiranya bayi anda menolak makanan yang diperkenalkan, di sini ada beberapa cara yang boleh anda lakukan:

Bayi anda sedang mempelajari rasa baru, jadi bersabarlah dan berikannya masa untuk membiasakan diri. Tambahan pula, dia hanya biasa dengan susu ibu, jadi janganlah risau sekiranya dia enggan makan makanan pejal. Jangan putus asa. Terus mencuba.


Sentiasa perkenalkan satu makanan baru sahaja pada sesuatu masa. Berikan makanan yang sama untuk selang masa 4 hari sebelum memperkenalkan makanan baru. Ini akan memberikan masa untuk bayi menyesuaikan diri dan anda akan dapat mengenali tindak balas alergi sekiranya ia berlaku.


Jangan cuba untuk mencampur adukkan makanan yang disukai dengan yang tidak disukainya. Ini mungkin menyebabkan bayi tidak suka kedua-duanya.


Berikannya pelbagai jenis makanan. Lebih banyak variasi, lebih baik keperluan pemakanan dapat dipenuhi. Sekiranya dia tidak suka sesuatu makanan, cuba masak dengan cara berbeza. Dengan itu, dia tidak kekurangan khasiat yang terdapat dalam makanan tertentu. Sebagai contoh, sediakan makanan dalam bentuk sup berbanding dalam bentuk puri.


sumber : http://www.mypositiveparenting.org



Pada usia 6 bulan, anak anda sudah bersedia untuk makanan pejal.
- Oleh Prof Madya Dr Poh Bee Koon, Pakar Pemakanan


Makan merupakan pengalaman baru untuk bayi berusia 6 bulan. Oleh kerana sudah biasa dengan susu dan gerakan lidah yang khusus untuk menyusu, secara semulajadinya lidah bayi anda akan menolak keluar sebarang makanan yang disuap ke dalam mulutnya.

Menyuap makanan pejal dari sudu dan menelannya adalah kemahiran yang perlu dipelajari secara perlahan-lahan. Bayi anda perlu menguasai kemahiran ini mulai usia 6 bulan kerana pada usia ini, susu ibu sahaja sudah tidak memadai untuk memenuhi keperluan pemakanannya yang meningkat. Mulakan dengan makanan separuh pejal seperti puri, dan diikuti dengan makanan yang semakin pejal pada bulanbulan berikutnya.

Berikannya makanan pejal pada waktu pagi atau tengah hari dan tingkatkan kekerapan secara berperingkat. Ingat jangan paksa bayi anda makan. Biarkannya belajar dengan caranya sendiri:

Sediakan makanan bayi, tuala kecil dan cawan di tempat yang mudah diambilnya. Buat kesemua persediaan sebelum anda mula memberi makan kepada bayi.
- wajib aku sedia kn sgala kelengkapan sebelum bagi irfan mamam...klau idak sure kalut d watnyer..

Bersembang dengan bayi anda tentang apa yang akan dialaminya. Malah, apabila bayi sudah biasa dengan rutin tersebut, dia pasti menantikan waktu makan apabila mendengar anda seringkali mengulangi perkara yang berkaitan dengan makan dan makanan.
- skang nie irfan dh tau klau aku bwk mangkuk & sebut mamam...trus trsengih...

Mulakan waktu makan dengan menyediakan beberapa sudu penuh makanan pejal sahaja. Oleh kerana baru belajar, bayi hanya akan makan sedikit makanan pejal sahaja. Sekiranya bayi lapar, anda boleh menambah dengan memberikannya susu ibu. Bagaimanapun, jangan berikan susu ibu sebelum makanan pejal kerana bayi akan rasa kenyang dan tidak berminat untuk mencuba makanan baru.
- selalunyer pas mamam dlm 1 2 jam baru irfan mintak nenen..

Ambil sedikit makanan dan letakkan di bibir bayi anda supaya dia boleh merasanya. Reaksi pertamanya terhadap makanan pejal mungkin kombinasi terkejut dan tidak mahu. Elakkan dari menyuap masuk sudu ke dalam mulutnya, kerana bayi anda baru belajar makan. Selepas beberapa percubaan, bayi anda akan mula menikmati proses memakan dan akan mula membuka mulutnya dengan luas ketika diberi makan.
- mula2 die bukak sket jer mulut die...hehehe cam malu2 jer nk bukak luas2...hahaha skang nie x yah dh sure seluas alam d bukaknyer..

Bayi anda sedang membiasakan diri dengan makanan pejal dan tidak boleh makan begitu banyak. Selepas memberi satu atau dua sudu makanan, sambung dengan penyusuan susu ibu. Anda boleh meningkatkan jumlah makanan pejal selepas bayi biasa dengannya.
- mula2 dlu irfan mmg x nk mkn...die cam rasa jer mkanan yg d suap kn...p skang nie aku sediakn 2 sudu besar bubur utk die..

Makanan pelengkap yang baik mesti dapat membekalkan tenaga dan nutrien secukupnya dan sesuai dengan peringkat tumbesaran bayi. Berikut antara makanan yang boleh anda berikan kepada si manja:

Bubur nasi, bijirin lain dan makanan berkanji
Biasanya, makanan pertama bayi pada usia 6 bulan ialah bubur nasi dan bijirin bayi yang kaya dengan zat besi. Bila usianya meningkat (lebih kurang 11 bulan), anda boleh beri si manja nasi lembut dan mi yang dilenyek.
- yessszaa irfan dh mula makan bubur nasi...


Buah-buah dan sayuran
Mulakan dengan jus buah-buahan yang dicairkan dan sayuran yang dimasak hingga hancur. Bila bayi berusia antara 6-8 bulan, berikan buah-buahan lembut yang dilenyek atau dicincang halus, dan kacang pis dan sayuran berdaun hijau yang dimasak hingga lembut lalu dilenyek atau disaring. Antara 8-12 bulan, si manja sudah boleh mengambil potongan kecil buah-buahan lembut dan sayuran cincang yang mudah dikunyah untuk membolehkan bayi merasai tekstur yang berlainan.

- jus buah ummi lom prepare kn lg utk irfan...pas raya la ummi wat kn utk irfan..epal & honeydew ummi pnh bg irfan suka honeydew p x suka epal..hehehe pndai memilih yer..

Makanan kaya protein
Ikan bilis adalah antara makanan yang kaya dengan protein. Anda boleh beri si manja ikan bilis yang dipanggang dan ditumbuk halus atau kuning telur dan kacang pis yang dimasak dan disaring. Daging ayam dan isi ikan yang dicincang dan dilenyek boleh diberikan bila bayi berumur 6-8 bulan, dan selepas itu, anda boleh mencuba daging cincang atau keju lembut.
- ikan bilis,ayam & isi ikan irfan dh rasa...daging ummi lom try lagi...


SUMBER : positive parentinghttp://www.mypositiveparenting.org

Memperkenalkan makanan pelengkap bila bayi berusia enam bulan

Oleh Profesor Madya Dr Norimah A Karim, Pakar Pemakanan

Lazimnya, bayi bergantung sepenuhnya kepada susu ibu sepanjang enam bulan pertama hayatnya. Si manja membesar dengan sihat dan mendapat segala nutrien yang diperlukan dalam jumlah yang tepat untuk memenuhi keperluan pemakanannya. Bagaimanapun, pada usia enam bulan, susu ibu semata-mata tidak lagi mencukupi. Inilah masanya untuk memperkenalkan makanan pelengkap ke dalam pemakanan bayi. Sambil meneruskan penyusuan ibu, anda boleh memberinya makanan lain sebagai pelengkap.

3 Asas Makanan Pelengkap
Pengetahuan tentang asas makanan pelengkap yang baik amat penting untuk memastikan si manja anda mendapat khasiat makanan yang betul dengan secukupnya.

1. Keperluan Pemakanan.
Makanan pelengkap seharusnya memberikan nilai pemakanan yang sekurang-kurangnya sama dengan susu ibu. Berilah si manja pelbagai makanan dalam jumlah secukupnya. Pengenalan makanan pelengkap bergantung pada umur dan perkembangan fisiologikal bayi. Makanan pertama sentiasa bijirin, dengan bubur nasi sebagai permulaan. Ini boleh diikuti dengan puri sayuran dan buah-buahan. Daging, ikan atau telur putih boleh diperkenalkan setelah bayi mencapai 6-8 bulan. Bayi seharusnya diberi makan buah-buahan dan sayuran yang kaya dengan vitamin A dan C setiap hari. Pastikan juga kandungan lemak dalam dietnya mencukupi. Hadkan jumlah minuman jus untuk mengelakkan si manja menolak lebih banyak makanan yang kaya dengan nutrien.
- irfan dh mula mkn bubur nasi yg d lenyek atas tapis..alhamdulillah aku dh beli feeding set..so lengkap la peralatannyer...siap ader kayu lenyek lg tu...so far aku dh campur kn dgn ikan, ayam, ikan bilis, lobak, brokoli, kismis, kurma..one by one introduce..mula2 mkn sket jer...alhamdulillah skang dh nk mkn...x byk mner cuma 2 sudu jer...selebihnyer susu ku...hehehehe..

2. Jadual.
Bayi memerlukan makanan pelengkap dari usia 6 bulan hingga 18-24 bulan. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan agar bayi diberi makanan pelengkap 2-3 kali sehari antara 6-8 bulan, dan 3-4 kali sehari antara 9-24 bulan, dengan tambahan snek 1-2 kali sehari. Pada usia 12 bulan, bayi boleh mula makan makanan keluarga.
- skang nie irfan aku baru bg mkn 1 kali jer 1 hari...aku plan nk bg 2 kali sehari pas raya la...ok ker..???aku nk tgk camne die mkn mknan lain plak...

3. Jumlah Secukupnya.
Jumlah makanan pelengkap yang secukupnya bergantung kepada kepelbagaian makanan yang terdapat dalam rumah dan tabiat makan ibu bapa atau penjaga. Tugas memberi bayi makan memerlukan banyak kesabaran dan rangsangan, dan anda seharusnya sentiasa menyedari isyarat kelaparan si manja dan menggalakkannya untuk makan.
- kul 12.30 irfan dh bg signal nk mamam...klau dh start nangis pehtu bg nenen still x mau konpem die nk mamam...mula2 aku x tau gak ari tu time blk kg...kul 12.30 still dlm keta x spai lg...dh bg nenen pun nangis...dh pujuk mcm2 cari still merengek gak...spai jer kat kg aku trus bg bubur laju jer die mamam...alhamdulillah dh prepare bubur die before blk kg...x der la kalut sgt...

Berhati-hati!
Amalan yang tidak wajar seperti memaksa bayi makan mungkin mengakibatkan makan secara berlebihan sedangkan memberikan hanya satu jenis makanan boleh menyebabkan kekurangan pengambilan nutrisi. Jadi, pastikan anda memberi si manja makan dengan sabar dan perlahan lahan, galakkan (bukan paksa) anak anda makan, dan cuba makanan dengan kombinasi, rasa dan tekstur yang berlainan. Ingatlah, waktu makan adalah masa untuk si manja belajar dan kesempatan untuk anda mencurahkan kasih sayang. Jadi, bercakaplah dengan si manja bila anda memberinya makan dan jadikan waktu makan masa yang menyeronokkan.