My Life...begins with my Journey

my Life...my Journey..my History.. as a Human Being...i'm not a Perfectionist.. every step I have made has Defined who I am..

My Sponsor


wah cam iklan lak aku nie kan...kihkihkih...apa yang perlu di jimat kan nie yer...apa lagi kalau bukan $$ kita...hahahaha maklumla financial matters memang field aku so itu jer laa yang aku nak kongsikan...klau aku nak kongsikan resepi cam pelik la plak...kahkahkah memasak pun x berapa cekap...nak share resepi konpem aku kena pelangkung naik tong....;)

meh sini aku nak share dengan korang cara penjimatan yang cukup berbaloi..tak RUGI kalau korang nak ikut..ianya lagi mengUNTUNGkan korang adalah...ianya nampak mudah dan senang tetapi kita kan manusia biasa mudah lupa jika nampak benda yang berkenan mula la prinsip penJIMATan hilang entah kemana..ianya terbukti pada diri aku sendiri la kan..so apa kata kita ramai-ramai membuat penJIMATan ini...hehehe..

List kan perbelanjaan harian kita – sebelum kita membeli sesuatu, kita boleh lah refer pada list perbelanjaan harian kita. Cek balik barang yang nak di beli tu termasuk dalam list atau tidak. Atau tanya diri kita : Adakah kita betul-betul perlukan ini? Bolehkah kita mendapatnya di tempat lain pada harga yang lebih murah? kalau boleh kita buat la semkan harga dulu sebelum memulakan perbelanjaan.

Perbelanjaan yang melibatkan peruntukan yang besar kita elak kan dari bajet bulanan kita - contohnya la kalau kita berhajat nak beli TV baru ke or tukar mesin basuh or tukar sofa set ke elak kan la sekiranya barang yang lama masih elok d guna lagi..utamakan perbelanjaan yang penting untuk keperluan kita..ada orang hobi dia tukar barang-barang umah..pelik tapi benar..seharusnya kita yang harus jaga barang-barang umah supaya sentiasa dalam kondisi yang baik..

Energy saving – kalau boleh la tidak perlu lah kita terangi umah kita dengan lampu yang terang benderang sampai seluruh rumah dapat di lihat dari luar..seharusnya tutup semua lampu apabila tidak digunakan dan gunakan lampu yang jimat tenaga..kurangkan penggunaan hawa dingin lagi pun hawa dingin kan tidak berapa elok untuk kulit kita...sekiranya kita gunakan mesin basuh, basuh lah pakaian dengan muatan penuh dan keringkan pakaian di luar (daripada menggunakan mesin pengering) dan tutup semua alatan elektrik apabila tidak digunakan...

Kurangkan sampah – seharusnya mula kan pengurangan sampah melalui pengunaan kertas..limit kan penggunaan kertas dengan gunakan kertas di kedua-dua belah muka surat..bertambah elok jika buat catatan tanpa kertas..jadi macam BILL GATES la pulak kan...sampah juga boleh di kurang kan dengan mengelakkan penggunaan disposable diapers...seeloknya gunakan kain lampin atau sekarang ni kain lampin moden (CLOTH DIAPERS)yang mula di perkenal kan..

Reuse or recycle – sekarang ni sampah pun kita leh wat duit so apa lagi jom kita recycle paper lama, tin-tin kosong, besi-besi buruk, botol-botol kaca...macam-macam lai la yang kia boleh buat dengan sampah kat rumah kita..jom buat DUIT..

Maintenance baik punya - kalau boleh jaga la peralatan atau barang kita dengan sebaik yang mungkin agar ianya bertahan lama...selagi boleh di baiki kita perbaiki la...jangan di tambah beban baru dengan pemblian barang baru..sekiranya terpaksa membeli barang baru carilah barang yang buatan Malaysia...beli la ketika jualan murah...

banyak cara lagi yang boleh kita amal kan dalam menjurus ke arah PENJIMATAN ni..pokok pangkal tanya la diri kita sendiri..ukur baju di badan sendiri..tepuk dada tanya poket..berkepuk-kepuk atau kempis..hehehe...selamat berJIMAT yer..;)



6 lovely reply:

setuju.. rasa nya banyak kebaikannya kalau kita ni pandai untuk berjimat kan.. nak seribu daya.. tak nak seribu dalih.. kan sis?

betul3...
lelebih lagi bila dah berumahtangga ni.. posting fisa ni beri peringatan pada lady untuk berjimat.. bukan apa kadang tu kita terbabas jugak cthnya barang dapur..

muahhahaha..
ni bebetul cam seminar berjimat dalam berbelanja ni:P syabas to you!!hehehe

kelly betul tu..nak seribu daya p masalahnya org kita trmasuk la driku ini kadang2 byk dalihnya...hahahaha...lg2 YES on d road..;)

Lady pasal barang dapur nie kan fisa pun kadang2 terlajak berbelanja..hehehe...

saSha jom kita sama2 berJIMAT cermat...hehehe entry nie sbb nk galakkan dri sndiri sbnarnya...kihkihkih..sbb dri sndri pun kadang2 CULAS sgt nk berjimat nie..