My Life...begins with my Journey

my Life...my Journey..my History.. as a Human Being...i'm not a Perfectionist.. every step I have made has Defined who I am..

My Sponsor


sory la kengkwn ku...aku dh x larat nk kutip award & tag lagi...sat lg cik irfan dh nk tag nenen aku lak...so i've to stop now...to be continued yeah...time to sleep...




Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah
dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripadabatu
permata nan indah dan cantik.

Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada
susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w.
kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang
dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-

1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t.
makbulkan doa kita.

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher,
Insya'allah hilang dahaga.

3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air
mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan
Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.

5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk
ketika menunaikan solat.

7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah
s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah
tetapi dizalimi.


SEBAHAGIAN ayat al-Quran pada kulit Ali.



MOSCOW - Pakar-pakar perubatan di Rusia bingung berikutan penemuan ayat-ayat suci al-Quran dan Arab pada kulit seorang bayi berusia sembilan bulan di Dagestan, Rusia, lapor sebuah akhbar semalam. Ayat-ayat itu muncul pada belakang, tangan, kaki dan perut Ali Yakubov pada setiap malam Isnin dan Jumaat sebelum hilang tetapi diganti dengan beberapa ayat al-Quran baru dua kali seminggu.

Pakar-pakar perubatan Rusia menyatakan, mereka tidak tahu bagaimana fenomena itu boleh berlaku selepas perkataan Allah mula muncul pada dagu bayi tersebut ketika dia berusia beberapa minggu. Namun, ketika mengulas mengenainya, pakar-pakar perubatan dan keluarga bayi itu mengaku bahawa ayat-ayat suci itu menjelma sendiri pada badan Ali dan bukan ditulis oleh manusia.

"Ali akan berasa kurang sihat manakala suhu badannya meningkat kepada 40 darjah Celsius setiap kali ia berlaku menyebabkan dia menangis," kata ibunya Madina Yagubova.
Kini, tempat Ali dilahirkan iaitu di Kampung Red Oktober, Dagestan menjadi tumpuan orang ramai yang mahu melihat keanehan itu.

SEPOTONG ayat al-Quran pada peha Ali.

Paparan mengenai kejadian aneh di Dagestan, wilayah selatan Rusia yang menjadi sasaran pertempuran antara tentera Rusia dengan pejuang-pejuang Islam itu turut dipaparkan di laman perkongsian video YouTube.





"Ali merupakan tanda kebesaran Tuhan. Kelahirannya di Dagestan bagi menyedarkan penduduknya supaya bersatu," kata seorang ahli parlimen di wilayah itu, Akhmedpasha Amiralaev. - Agensi







Isteriku ,
jika engkau bumi,
akulah matahari.
Aku akan menyinari mu kerana engkau mengharapkan sinaran dari ku..
Ingatlah bahtera yg kita kayuh, begitu penuh riak gelombang.
Aku pasti akan tetap menyinari bumi, hingga kadang-kadang bumi terasa
akan silauan ku.
Lantas aku ingat satu hal bahawa Tuhan mencipta bukan hanya bumi,
malah ada planet lain yang juga mengharapkan sinaranku.

Lalu......
Relakanlah aku menyinari planet lain,
menyampaikan faedah adanya aku,
kerana sudah takdir Illahi sinaranku diperlukan diplanet
lain...




*** Balasan Puisi sang isteri***

Suamiku,
andai kau memang mentari,
sang surya yang memberi cahaya,
aku merelakan engkau berikan sinaranmu kepada segala planet yang
telah TUHAN ciptakan kerana mereka juga seperti aku perlukan cahayamu
dan....

akupun juga tidak akan merasa kekurangan dengan sinaran mu...


AKAN TETAPIIIIIIII. .
Bila kau hanya sejengkal lilin yang berkekuatan 5 watt sahaja,
jangan lah bermimpi untuk menyinari planet lain!!!
Kerana bilik tidur kita yang kecil pun belum sanggup kau terangi.
Lihatlah diri mu pada cermin kaca di sudut kamar kita,
di tengah remang-remang pancaran cahaya mu yang telah aku mengerti...
Cuba lihat siapa dirimu...
MATAHARI atau lilin ?
atau jangan-jangan
cuma mancis saja!!!!!
please lah....!!!
jangan la nak berangan!!





kisah ini d emailkn oleh shbat kpd ku...jd aku paste kn kat sni agar ianyer mnjadi teladan kpd dri ku & pembaca ku sekalian...




Kisah-1


Ketika belajar di Universiti Kebangsaan Malaysia , Salleh (bukan nama sebenar) telah bertemu jodoh dengan isterinya Siti Rahmah (bukan nama sebenar). Salleh mengambil jurusan kejuruteraan manakala Siti Rahmah Mengambil bidang perakaunan. Sekarang mereka telah 15 tahun berkahwin Dan Dikurniakan Allah dengan 7 orang anak. Beberapa bulan yang lepas saya Berkunjung ke rumah Salleh di Kajang. Kebetulan pada pagi Ahad itu selepas Solat Subuh di Masjid Kajang saya bertemu dengan Salleh. Dia terus mengajak Saya ke rumahnya. Dia menyewa rumah teres setingkat tidak jauh dengan Masjid.

Saya mengenalinya sejak hampir 10 tahun yang lalu. Pagi itu tidak sedar Kami telah berbual-bual hampir lima jam. Saya ingin berkongsi tentang Keluarga Salleh ini yang pada saya satu contoh keluarga yang mendapat Keberkatan Allah.

1.. Salleh bekerja makan gaji Dan pendapatan bersihnya sebulan kurang dari
RM3000.
2. Isterinya adalah anak sulung, walaupun berkelulusan ijazah namun menjadi Suri rumah sepenuh masa atas kehendak Salleh. Sebagai penghargaan kerana Isterinya sanggup tidak bekerja, Salleh memberikan RM300 sebulan kepada Ibu-bapa mertuanya setiap bulan.
3. Di samping itu Salleh juga memberi kepada ibunya di kampung RM200 Sebulan. Bapa Salleh telah meninggal dunia.
4. Dia memiliki Toyota Unser dengan ansuran RM500 sebulan.
5. Dia membayar rumah sewa RM400 sebulan.
6. Di rumahnya serba lengkap dengan perabot (TV, Peti Sejuk, Mesin Basuh,
Set Sofa) serta teratur Dan kemas.
7. Pelik tetapi benar, bil elektrik di rumahnya kurang dari RM20 sebulan
Sedangkan jirannya tidak pernah kurang dari RM60. TNB dah buat pemeriksaan Bahawa meter di rumahnya tidak rosak. Begitu juga dengan bil air kurang Dari RM10 sebulan..
8. Empat orang anaknya dihantar ke sekolah agama integrasi.
9. Bayangkan dia boleh hidup dengan Selesa walaupun gajinya kecil jika di Nisbahkan dengan keluarganya yang agak besar.

Sejak berkawan dengannya Ada beberapa perkara yang saya lihat jadi amalan Dia yang patut di contohi;

1. Solat Duha menjadi amalan hariannya walaupun ketika pergi outstation
2. Solat Istikharah menjadi suatu amalan walaupun nak membeli benda yang Kecil seperti nak membeli mesin basuh.
3. Sering membaca Surah Al-Waqiah
4. Tidak terlibat langsung dengan sistem Riba . Dia menggunakan Kredit Kad Bank Islam.. Pinjaman kereta pun menggunakan sistem pinjaman Islam.
5. Buat baik kepada Ibu bapa Dan Ibu Bapa mertuanya ...
6. Suka menolong orang Dan memberi derma
7. Semua anak-anaknya mempunyai akhlak yang baik Dan jarang kena sebarang Penyakit.
8. Dia dah empat tahun menggunakan Toyota Unser, sekali pun tidak pernah Rosak atau menyusahkan nya.
9. Segala masalah yang dihadapi dapat diselesaikan dengan mudah Dan cepat.



Kisah-2


Ketika saya bujang dahulu saya sering menziarahi kawan saya, Norizam (bukan Nama sebenar) yang tinggal di Masai Johor. Pada Hari Ahad itu saya sampai Di rumah Norizam selepas waktu Asar. Norizam memperkenalkan Abang dia, Rashid (bukan nama sebenar) yang baru sampai dari Kuala Lumpur . Rashid Berkunjung ke rumah Norizam kerana untuk menghadiri temuduga pada pagi Isnin di Johor Baru.

Kawan saya Norizam ini, dalam beberapa hal dia tidak berpuas hati dengan Abangnya. Kadang kala saya tidak suka mendengar dia merungut tentang Abangnya. Petang itu Norizam merungut lagi iaitu abangnya datang untuk Temuduga kerja sebagai Pengurus Besar (General Manager). Gaji Rashid Sekarang ialah RM10,000 sebulan. Katanya tidak mencukupi. Dia akan minta
Gaji sebanyak RM14,000 sebulan untuk tempat baru ini.

Saya pun berasa hairan gaji RM10,000 sebulan tidak mencukupi sedangkan Hanya mempunyai dua orang anak sahaja. Beberapa tahun kemudian baru saya Tahu kenapa gaji abangnya RM10,000 tidak mencukupi.. Ini Ada kaitan dengan Tiada keberkatan hidup.

Perkara-perkara yang pada pandangan saya menyebabkan Rashid jadi susah Ialah seperti berikut;

1. Banyak sangat terlibat dengan sistem Riba . Pinjaman Kereta, Kad Kredit,
Pinjaman Rumah, Akaun Simpanan semuanya Sistem Konvensional (Riba)
2. Menggunakan banyak kad kredit konvensional kemudian bayar pokok sahaja. Bermakna memakan riba yang berterusan.
3. Sering bertukar kereta sebab kereta selalu bermasalah walaupun kereta
Baru (Masalah kena curi Dan kemalangan jalan raya)
4. Sering bertengkar dengan isteri.
5. Isteri sering masuk hospital kerana penyakit misteri.
6. Anak perempuan sulungnya yang di tingkatan tiga kena tangkap basah.
7. Suka menengking jika Ada orang mintak derma.
8. Soal sembahyang lima waktu dipandang sebelah Mata sahaja.

Kedua-dua kisah ini adalah sesuatu yang lumrah berlaku di sekeliling Kita. Kadang kala Kita tidak sedar langsung atau tidak menghiraukan langsung Untuk mencari keberkatan hidup.


Kisah 3


Saya hanya nak sampaikan sebuah cerita yang saya dapat, yang membuatkan hati saya amat tersentuh. Cerita ini saya dapati selepas menghadiri sebuah usrah umum di tempat saya baru-baru ini. Ustazah yang menceritakan ini sekarang mengajar di KISAS.

Ceritanya begini...

Suatu hari, seorang ustazah travel, Dia singgah di rumah seorang
sahabatnya yang mana pasangan suami isteri tersebut adalah guru biasa. Sisuami seorang guru penolong kanan. Beliau tiba di rumah sahabatnya ini sekitar tengahari tapi belum zohor. Kedua-dua suami isteri ini masih di sekolah. Walau bagaimanapun beberapa orang dari 8 orang anak mereka yang ke semuanya lelaki yang mana yang paling tua dalam tingkatan satu & yang
paling muda masih bayi sudah pun pulang dari sekolah. Waktu zohor masuk, abang yang tua mengajak semua adik-adiknya yang baru pulang untuk solat berjemaah dengan dia sendiri sebagai imam.

Sewaktu dalam rakaat kedua, salah seorang adiknya yang berumur lingkungan 8 tahun pulang. Tanpa bertangguh tatkala melihat jemaah yang sedang solat, dia mengambil wudhu' dan solat bersama jemaah, ia ikut ruku' apabila imam ruku'. Dia ikut sujud apabila imam sujud. Dan selesai imam memberi salam,dia bangun menyelesaikan satu rakaat solatnya yang tertinggal. Subhanallah. .. adik yang berumur 8 tahun ini sudah pandai masbuk... ustazah yang melihat terkejut dan kami yang mendengar mengucap memuji ALLAH. Bayangkan betapa taatnya anak-anak yang masih kecil ini menunaikan perintah ALLAH tanpa pengawasan kedua orang tua mereka atau mana-mana orang dewasa dan tanpa disuruh-suruh. Cerita tak berakhir di situ.

Ustazah bermalam di rumah sahabatnya itu. Apabila subuh, ustazah menyangka dialah yang paling awal bangun kerana
dia bangun selesai sahaja azan subuh berkumandang kalau saya tak lupa. Takjubnya dia apabila ke bilik air dilihatnya anak-anak kecil sedang sibuk ambil wudhu'. Bayangkan 7 orang budak lelaki dengan yang paling tua berumur 13 tahun dan yang ke tujuh ntah berapa tahun sibuk mengambil wudhu' di bilik air di waktu subuh paling awal. Si ayah menunggu anak-anaknya di tikar sembahyang dengan sabar sambil berzikir.

Mereka solat jemaah sekeluarga (termasuk ustazah). Sewaktu hendak mula solat,si ibu meletakkan anak bongsunya yang masih bayi (yang sedang jaga) di sisinya. Ajaibnya anak ini tidak menangis mengganggu jemaah sepanjang mereka solat. Dan sekali lagi cerita tak berakhir di situ.

Ustazah tersebut ingatkan hendak sambung tidur kerana penat travel semalamnya tak surut lagi. Alangkah terkejutnya dia apabila hendak melipat sejadah, si ayah berpusing menghadap jemaah sambil berkata, "Anak-anak.. . hari ni ayah nak beri kuliah mengenai solat dan puasa... ". Dan 8 orang anak termasuk si ibu dengan tekun mendengar kuliah subuh yang disampaikan.

Subhanallah. ... bila ditanya kepada si ibu mengapa didikan sedemikian diberi kepada anak-anaknya? Dia menjawab bahawa itu persediaan dia dan suaminya sebelum mati. Mereka berharap agar anak-anak lelakinya yang 8 orang itu dapat membacakan sekurang-kurangnya fatihah untuk mereka jika ditakdirkan mereka pergi dulu.. Lagipun anak-anak mereka semuanya lelaki...
Pasangan suami isteri ini tak sanggup melihat anak-anak mereka terabai tanpa pedoman... cuba kita tanya diri kita sendiri...

-Berapa ramai keluarga Islam hari ini yang dapat mengamalkan solat jemaah dalam keluarga ???
-Berapa ramai anak-anak Islam berumur 8 tahun yang pandai solat masbuk???
-Berapa ramai anak-anak berumur 13 tahun yang pandai mengimami solat memimpin adik-adik mereka ???
-Berapa ramai ibubapa yang berjaya mendidik anak-anak mereka sedemikian rupa yang taat melaksanakan perintah ALLAH tanpa suruhan dan pengawasan mereka yang lebih dewasa ???

Subhanallah. .. Alhamdulillah. .. moga apa yang saya sampaikan ini menjadi pedoman dan iktibar buat kita semua...


Sewaktu Mamat dalam perjalanan menaiki Kereta untuk pulang ke KL Daripada JB melalui lebuhraya, beliau berhenti rehat di salah sebuah hentian. Sewaktu berehat maka datanglah kepadanya seorang tua yang berpakaian agak compang- camping lalu menegurnya,

'Anak nak ke mana?'.

Mamat menjawab ringkas, 'KL'

Orang tua itu bertanya lagi, 'Boleh pakcik tumpang sampai ke Pagoh'

'Ehm... boleh, sila lah pakcik' dijawab oleh Mamat setelah melihat keadaan orang tua yang memerlukan bantuan dan simpati tambahan hari dah semakin gelap dan hujan mula turun renyai-renyai di hentian..

Lantas orang tua itu masuk dan duduk di dalam keretanya. Bau harum mula menyerbak didalam kereta Mamat. Dalam hati Mamat berkata, 'Hai, siapalah orang tua nii, orang ke atau ..........'

Beliau meneruskan perjalanannya. Sebaik menghampiri Pagoh, orang tua tadi bertanya, 'Anak nak kaya tak?'

Mamat tersentak dan berkata dalam hati, 'Dah buat dah orang tua ni. Nak bagi
aku kaya pulak. Orang tua ni nak bagi aku nombor kot. Atau nak menguji aku?'

Mamat pun jawab, 'Tak apalah pakcik, hidup sederhana pun cukup. Kalau kaya
nanti lupa diri pulak'

Orang tua tu tak bertanya lagi. Dalam hati Mamat berkata mungkin jawapannya
Adalah yang terbaik takut-takut itu hanya ujian daripada orang tua tadi. Kemudian orang tua tu Tanya lagi,

'Anak nak kaya tak?'

Si mamat jawab serupa yang tadi, 'Tak apalah pakcik,saya lebih senang
hidup sederhana'.

Bila sampai di Hentian Pagoh, orang tua itu minta diturunkan lalu berkata,

'Tu, pakcik ada tinggalkan satu botol kaya cap Nyonya untuk anak sebagai tanda terima kasih kerana tumpangkan Pakcik.' Terima kasih, ya nak.' Lalu orang tua tu turun dari kereta.


Mamat tersipu-sipu malu lalu menjawab, 'Terima kasihlah pakcik' lalu meneruskan perjalanan. Moral dan pengajaran dari cerita tadi, kalau orang nak bagi kaya, mintak dia roti sekali...




Time passes.
Life happens.
Distance separates.
Children grow up.

Jobs come and go.
Love waxes and wanes.
Men don't do what they're supposed to do.

Hearts break.
Parents die.
Colleagues forget favors.
Careers end.

BUT.........

Sisters are there,
no matter how much time and how
many miles are between you.
A girl friend is never farther away
than needing her can reach.

When you have to walk that lonesome valley and you
have to walk it by yourself, the women in your life
will be on the valley's rim, cheering you on,
praying for you, pulling for you, intervening on
your behalf, and waiting with open arms at the
valley's end.

Sometimes, they will even break the rules and walk
beside you...Or come in and carry you out.
Girlfriends, daughters, granddaughters,
daughters-in-law, sisters, sisters-in-law, Mothers,
Grandmothers, aunties, nieces, cousins, and extended
family, all bless our life!

The world wouldn't be the same without women, and
neither would I. When we began this adventure called
womanhood, we had no idea of the incredible joys or
sorrows that lay ahead. Nor did we know how much we
would need each other.

Every day, we need each other still.

dedicate to all my lovely FOLLOWERS



There are moments in life when you miss someone
so much that you just want to pick them from
your dreams and hug them for real!

When the door of happiness closes, another opens;
but often times we look so long at the
closed door that we don't see the one,
which has been opened for us.

Don't go for looks; they can deceive.
Don't go for wealth; even that fades away.
Go for someone who makes you smile,
because it takes only a smile to
make a dark day seem bright.
Find the one that makes your heart smile.

Dream what you want to dream;
go where you want to go;
be what you want to be,
because you have only one life
and one chance to do all the things
you want to do.

May you have enough happiness to make you sweet,
enough trials to make you strong,
enough sorrow to keep you human and
enough hope to make you happy.

The happiest of people don't necessarily
have the best of everything;
they just make the most of
everything that comes along their way.

The brightest future will always
be based on a forgotten past;
you can't go forward in life until
you let go of your past failures and heartaches.

When you were born, you were crying
and everyone around you was smiling.
Live your life so at the end,
you're the one who is smiling and everyone
around you is crying.



Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini Allah tidak suka. Kalau tertidur lain cerita.





Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Takut kalau-kalau terbawa keluar najis, mengotori seluruh rumah kita.





Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ia membahayakan.





Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan.





Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat).





Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan. Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.





Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan. Takut-takut kita mati dalam
perjalanan.





Jangan pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.





Jangan biarkan mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.





Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.





Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.





Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan kita hilang bahagia.





Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita. Nanti kita sombong apabila berjaya. Kalau gagal kecewa pula.





Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.





Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.





Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada kita.





Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.




Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.





Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita.





ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.









1. Wake Up !!

Decide to have a good day.


2. Dress Up !!

The best way to dress up is to put on a smile. A smile is an inexpensive way to improve your looks.


3. Shut Up!!

Say nice things and learn to listen.With two ears and one mouth..it's meant for us to do twice as much listening as talking.


4. Stand Up!!

. . . for what you believe in.Stand for something or you will fall for anything.
"Let us not be weary in doing good; for at the proper time,we will reap a harvest if we do not give up.Therefore, as we have opportunity, let us do good..."


5. Look Up !!

. . . Keep yourself centered. Remember, you are important.


6. Reach Up !!

. . . for something higher.Trust with all your heart, and lean not unto your own understanding.


7. Lift Up !!

. .. . your Prayers."Do not worry about anything; instead PRAY ABOUT EVERYTHING."




Kadang kala

ketika kita menangis

tiada orang nampak tangisan kita









Kadang kala

ketika kita sedang menderita

tiada orang nampak derita kita







Kadang kala

ketika kita risau

tiada org nampak kerisauan kita








Kadang kala

ketika kita gembira

tiada org nampak kegembiraan kita




















tapi KENTUT!! Sekali je cukup....



Semua orang tau!!

Hahahaha!!

GOTCHA!!!

Korang ingat ni nak buat cerita menyayat hati ker? Jgn mare errkkk....




ENJOY YOUR DAY!!!!!!!!!


Peribahasa: Lembu punya susu, Nestle dapat nama.
Maknanya: Macam mana keras bekerja pun, macam mana nya canggih idea kita pun, last last, boss jugak yang dapat nama. Apakan tidak, kat dalam management meeting, mana kita tau apa yang boss khabarkan kat ketua boss.


Peribahasa: Melepaskan batuk didalam lift.

Maknanya: Helo! Kalau nak lepaskan penyakit atau kuman tu carilah tempat yang sesuai! Jangan lah tempat awam yang ter-enclosed. Besar nya hamlau!

Peribahasa: Seperti anjing jantan dgn anjing betina.
Maknanya: Dua orang yg pantang bertemu...asek nak berkepit aje.

Peribahasa: Sepandai-pandai lalat terbang akhirnya ketaik jugak dia hinggap.
Maknanya: Orang kalau dah perokok tu....kalau dia berenti....akhirnya dia gerenti start balik punyer.

Peribahasa:Sepandai-pandai tupai melompat, tak pernah masok ke sukan Olimpik jua.
Maknanya: Jangan macam bagus....pasal yg macam bagus tu lah selalunya tak bagus.

Peribahasa: Biar putih tulang jangan kuning gigi.
Maknanya: Macam mana nya hensem ke, macho ke, hero ke, kalau gigi tu tak jaga, kuning-berkarat, jangan lah eksen kental nak tackle pompan. Geli-geman di buat nya.

Peribahasa: Kalau tidak ader angin masakan satu LRT boleh bau busuk?
Maknanya: Ada orang kentotlah tu...

Peribahasa: Seperti kacang luperkan mamak kacang putih.
Maknanya: Orang yg tak sedar diri....tak kenang jasa baik orang yg muler-muler memfofularkan dia.

Peribahasa: Ader udang di sebalik udang lain
Maknanya: Jgn sangka yg duduk sorang kat tempat sunyi tu sorang....check betul-betul, mesti ader sorang lagi....... kat bawah ke....kat tengah ke...tengah baring ke....

Peribahasa: Biar mati anak jgn mati pucuk
Maknanya: Kalau dah mati pucuk camner nak dapat anak......bro!!!!

Peribahasa: Sudah jatuh ditimpa piano <-- Klassik siak!
Maknanya: Nasib malang yg tak agak-agak.

Peribahasa: Hidung tak mancung, gigi pulak yang mancung.
Maknanya: maknernyer . . maknernya............. Jgn nak tersengeh2 kat depan PC. Pi ah buat keje..



tanya pd dri ku ini..
r u ok..???
isk cam x ok jer..
mner peginyer mud gumbira aku nie..
errmmm nk kena list down kan nie..
arrrrrrghhhhh...x suka x suka...






Ada dua orang gadis yang cantik. Salah satu dari mereka cara berfikirnya Matematik (M) dan yang satu lagi cara berfikirnya menggunakan Logik(L). Mereka berdua berjalan pulang melalui jalan yang gelap, dan jarak rumah mereka masih agak jauh. Setelah beberapa lama mereka berjalan, tiba-tiba
mereka perasan ada seseorang sedang mengekori mereka...

M : Awak perasan tak ada seorang lelaki yang sedang berjalan mengikuti kita kira-kira sejak tiga puluh lapan minit yang lalu? Aku kuatir dia bermaksud jahat.

L : Itu hal yang Logik. Aku rasa dia nak merogol kita la.

M : Alamak, dengan kecepatan berjalan kita seperti ini, dalam waktu 15 minit dia akan berjaya tangkap kita. Adoh hai, apa yang harus kita buat?.

L : Hanya ada 1 cara logik yg harus kita lakukan, iaitu berjalan lebih cepat.

M : Itu tidak banyak membantu laa, macammana ni.

L : Tentulah tidak membantu, Logiknya kalau kita berjalan lebih cepat dia juga akan berjalan lebih cepat.

M : Jadi, apa yang harus kita lakukan? Dengan kecepatan kita seperti ini dia akan berhasil menangkap kita dalam waktu dua minit setengah je lagi...

L : Hanya ada satu langkah Logik yang harus kita lakukan.. Engkau ikut jalan kiri dan aku ikut jalan kanan.

Setelah kedua gadis itu berpisah.. Ternyata lelaki tadi mengikut langkah si gadis yang menggunakan logikal (L). Gadis matematik (M) tiba dirumah lebih dulu dan dia kuatir akan keselamatan kawannya.

Tidak berapa lama Gadis Logik (L) datang.

M : Oh Syukur ya Allaaaaah.. Kawan aku tiba dengan selamat, Eh macamana cerita engkau kena ikut oleh lelaki tadi?

L : Yelah, Setelah kita berpisah dia terus mengikuti aku.

M : Ya.. ya.. Tetapi apa yang terjadi kemudian dengan engkau?

L : Sesuai dengan logik aku, teruslah aku lari sekuat hati dan lelaki itupun lari sekuat tenaga jugak.

M : Dan... dan..

L : Sesuai dengan logik, dia berjaya mendekati aku ditempat yang gelap...

M : Jadik.. Apa yang engkau lakukan?

L : Hanya ada satu logik yang dapat aku lakukan, iaitu mengangkat kain aku tinggi-tinggi sampai nampak seluar dalam.

M : Alamak... jadik apa yang dilakukan lelaki tadi?

L : Sesuai dengan logik... Dia bukak tali pinggang, bukak zip dan londehkan seluarnya...

M : Alamak... jadi apa yang berlaku?

L : Logik bukan, kalau gadis yang mengangkat kainnya larinya lebih cepat dari pada lelaki yang berlari sambil seluarnya terlondeh, langkah aku besar, tapi dia macam orang yang masuk pertandingan lari dalam guni... So akhirnya aku terlepas dari lelaki itu.

M: Ha ha ha ha Memang logik.

BERFIKIRLAH SECARA BIJAK DAN LOGIK WALAUPUN BERADA DALAM SITUASI BAHAYA.




Guys should examine their left hands while women should look at their right hands.

Here are the two different patterns of circles and waves seen on every finger. To make a reading, look at your thumb print first, then your index finger, your middle finger, your ring finger and then your little finger in that order. This is the sequence that offers clues to your destiny & fortunes of your life.

For ease of reference we shall refer to circles as Os and to waves as Ws.

Fingers: OOOOO (all whorls)
Means: This person is very confident, has a strong character and a hot temper. He/she is an independent person. The luck of this person changes dramatically in life from one period to the next. The undoing of this person will be his/her hot temper so it is vital that this person must learn to be patient and calm.

Shape: WWWWW (all waves)
Means: This person is a straightforward honest person who goes with the flow. The fingers indicate someone very sensitive, who is especially suited to design and creative work. People with these fingerprint patterns tend to be shy and uncomfortable in social situations, so are not suited to work in PR, politics or any kind of work requiring them to meet people.

Shape: OWWWO
Means: If you can choose a prestigious working career, you will be very successful. However, you should avoid the tendency to get big-headed and you must never take your career for granted. You should also watch your back, as you tend to attract jealousy into your life and could get betrayed. Always look for long-term benefits.

Shape: OWWOW
Means: You will need to work harder during the early days of your career. When you reach middle and older age, you will get recognition and wealth luck. So your life gets better the older you get.

Shape: OWOWW
Means: It is vital that you resist the tendency to be narrow-minded in your attitudes and in the way you think and work. Try to be humble and learn as much as possible. This is how you will get influential help that brings you to the peak of your business and career life.

Shape: WOOOO
Means: You are a very clear-minded person. As long as you work hard, you are guaranteed to be successful. Even though you tend to be in a hurry, there will be those who help you along. You are also a person with a kind heart.

Shape: OOOOW
Means: Because you are kind and have an in-built polite attitude, you will easily get help from older persons and friends. You will enjoy great success in your working life and your only weakness is you don’t trust people too easily. This can make you too conservative.

Shape: OOOWW
Means: You have a tendency to be bad tempered, and rather quick to judge. This is a shallow attitude and could easily get you onto the wrong path. If you can correct this tendency of yours, you will have great success. The potential is in you, so try to be calm in your approach.

Shape: OWWWW
Means: You have good character but can only become really successful in older age. Be prepared to have to work really hard during your younger and middle age periods, but you will become a successful person in older years.

Shape: WOWWW
Means: You are very good in the social skills. No matter what industry you are in, you like to take risk and you will always face uncertainty. Be careful as the later years of your life could bring yet more challenges. Take less risk as you get older.

Shape: WWOWW
Means: You are a person who has high vision and heavy responsibility. Be careful. Your visions could get you into serious difficulty. Better to stay more grounded, then your life will have greater success.

Shape: WWWOW
Means: You are very intelligent and will enjoy a lot of scholastic honours. You will have a smooth life and benefit from wealth luck. If you can work hard, you will become a great and successful person.

Shape: WWWWO
Means: You will inherit a business or property from your parents or from an older person. Even though you are a capable person and can be successful in your own business, your tendency towards impatience could get you into a lot of difficulty.

Shape: OOWWW
Means: You have a tendency to be proud and snobbish, although deep inside you are a kind-hearted person. Your social skills however need improving. Your relatives tend to take advantage of you.

Shape: WOWWO
Means: You are a deep thinking person. At a young age, you are already thinking of your future. You will enjoy a smooth and peaceful life; you will be very happy in your old age.

Shape: WOWOO
Means: You are a very sociable person and you enjoy the carefree kind of life going out, partying and clubbing. When you reach middle and older age, you will rely on people to support you. Be warned, if you do not prepare yourself, you might have a hard time during your older years.

Shape: WOWOW
Means: You are not an easy person to control or to convince, as you are something of a rebel. If you can stay focused on what you want from life, you will be successful. The problem is that you can be fickle and vague in what you really want from life.

Shape: WWOWO
Means: Your whole life is full of ups and downs, successes and failures. However, if you can move steadily step-by-step, you can enjoy a peaceful life as you grow into maturity.

Shape: WWWOO
Means: You are very kindhearted person and there will be good people in your life, as you will attract these kinds of people towards you. Work hard and you will easily reap your just rewards. You will definitely become successful.

Shape: OWWOO
Means: You will get recognition and become famous. Even though your life appears unstable during your earlier years of working life and you need to work hard in your thirties, when you reach maturity, your life gets better and better.

Shape: WWOOW
Means: You are a very capable person, but you tend to lack good judgement. You also tend to start something and then lose interest. Stay focused if you want to succeed.

Shape: OWOOW
Means: You are a noble person with a good character. You tend to be very helpful towards colleagues and friends so you are a popular person. Because you can think in-depth and have sensitivity towards others, you will enjoy success in the creative fields.

Shape: OWOWO
Means: You are blessed with a fast and formidable intellect. You work very quickly and with great effectiveness. However, your character is very aggressive and people tend to be intimidated by you. If you can correct this trait, you can rise to great heights.

Shape: WWOOO
Means: You are a very straightforward person. But your thinking tends to be rather na├»ve and shallow. Even though your suggestions are good, if you don’t think through what you say, you should not be surprised if people tend to ignore your views. Your speech tends to lack power.

Shape: OOWOW
Means: You are a high-minded person, able to see and grab opportunities. You are best suited to work in the financial and investment fields. Your luck gets better as you grow older.

Shape: OOWWO
Means: You are a very honest and reputable person. You have little urge to get rich or pursue material wealth. But watch it, if you don’t know how to take care of yourself, you can easily get conned and taken advantage of by people.

Shape: OOOWO
Means: Your social skills are good, so you attract guidance and help from influential people. Many people help you in your rise to prominence, and your luck turns fabulous in later years.

Shape: OOWOO
Means: You are a very brave and hardworking person. A lot of people trust you when you are young. However, unless you work at preserving your reputation, you could make enemies on your rise up and find that life becomes harder as you get older.

Shape: OWOOO
Means: You are a kindhearted character and easily get along with others. You are not good at doing business, but you are good as a teacher or even as a spiritual master. You can enjoy success in the academic world.

Shape: WOOWW
Means: You are reputable and have a peaceful character. So you are definitely someone who can become successful and recognized. However, because of your tendency towards pride, you could end up offending the wrong people.

Shape: WOOWO
Means: You are a simple but logical person. If you can focus on the fundamentals of life and adopt a step-by-step approach in your climb up the success ladder and not be too impatient, you will benefit from wealth luck and be honored by people.

Shape: WOOOW
Means: You are a straight talking person who is forthright in your approach. You are strong in character, playful but you also easily offend people. But you are also lucky because when you reach middle age, you will rise to a prominent position and your luck really changes for the better



desir pasir di padang tandus
segersang pemikiran hati
terkisah ku di antara cinta yang rumit

bila keyakinanku datang
kasih bukan sekadar cinta
pengorbanan cinta yang agung
ku pertaruhkan

reff:
maafkan bila ku tak sempurna
cinta ini tak mungkin ku cegah
ayat-ayat cinta bercerita
cintaku padamu
bila bahagia mulai menyentuh
seakan ku bisa hidup lebih lama
namun harus ku tinggalkan cinta
ketika ku bersujud

bila keyakinanku datang
kasih bukan sekedar cinta
pengorbanan cinta yang agung
ku pertaruhkan

repeat reff

ketika ku bersujud



Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi... jeng!jeng!jeng! .. bunyi.... aauuummmmm!! ! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja.

Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi.

Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.

Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut.

Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni... habislah jadi mangsa buaya.

Berfikir lagi... Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu. .. Bunyi lebah bawa madu. Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata.

Hamba Allah tu kata, "Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni." kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah.

Kalau semua nak tahu ...
si Hamba Allah itu adalah kita semua... Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti. Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.

Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu. Madu... madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Astaghfirullah. ..

1 minit untuk mengingati Allah

Step 1:
Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih akan:
*SUBHANA'LLAH
*ALHAMDULI'LLAH
*LA I LAHA ILLA'LLAH
*ALLAHU AKBAR
*ASTAGHFIRU' LLAH
*LA ILAH ILLA'LLAH, MUHAMMADUN RASULU'LLAH
*ALLAHUMMA SALLY WA SALLEM WABAREK ALA SAYYEDINA MUHAMMAD
*WA AALIHE WA SAHBIH AJMA'EEN

Step 2:
Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat, perkataan demi perkataan

Result 1:
Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka untuk mengingati, berdoa dan bermunajat kepada ALLAH Yang Maha Esa.

Result 2:
Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka untuk mengingati, berdoa kepada Nabi Muhammad Alaihisallam.

Result 3:
Oleh itu... duduklah sambil merenungi betapa kekuasaan Allah dalam kehidupan kita seharian kerana melakukan segala yang di redhoiNya Bersamalah kita berdoa agar sentiasa di nikmatkan kesejahteraan dan kelapangan akal dan fikiran dalam kita menjalani kehidupan & berbakti aktif kepadanya dalam apa jua yang kita lakukan...


(Bagi yang dh kawin...yg x kawin gi cpt2 la kawin)

Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun.

Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah berkata, fakta berdasarkan kajian oleh seorang pakar di Jerman mengenai hubungan antara sentuhan dan tahap kesihatan.

``Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh.

``Bagaimanapun, sebagai seorang Islam kita tidak harus lupa ajal dan maut terletak di tangan Allah,'' katanya. Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semula jadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan. Jelasnya, selain mempunyai kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan, pelukan dan gurau senda antara suami dan isteri juga merupakan sunah Rasulullah s.a.w.

Tambah beliau, ada kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri.

``Oleh itu suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan peluk isterinya lebih kerap,'' katanya disambut dengan gelak ketawa oleh peserta persidangan itu.

Jelas beliau, hubungan seks dalam penuh rasa kasih sayang juga dapat membantu pasangan untuk awet muda dan berketerampilan menarik.

``Wanita yang mempunyai kehidupan seks yang baik dan bahagia akan lebih cenderung untuk menghiasi diri,'' kata Fadzilah




A- Penemuduga
B- Orang yang ditemuduga



SITUASI 1


A : Ada boyfriend?
B : Ada.
A : Dia bekerja dalam negara ke?
B : Oh tidak. Dia bekerja di luar negara.
A : Maaf, syarikat kami tidak boleh terima kamu bekerja di sini.
B : Mengapa ?? (nada terkejut)
A : Emm...kamu mesti tidak akan lama bekerja di sini dan yang paling penting syarikat tidak akan mampu membayar bil panggilan antarabangsa kamu.



SITUASI 2


A : Kamu ada teman wanita?
B : Tiada.
A : Tak cuba untuk dapatkan seorang ke?
B : Pernah mencuba tapi tak berjaya..
A : Pernahkah kamu terfikir untuk mendapatkan kerja terlebih dahulu dan kemudian barulah mencari teman wanita.
B : Saya mementingkan kerjaya dan buat masa sekarang saya tidak mahu memikirkan perkara (cinta) tersebut. Itu urusan peribadi.
A : Nampaknya saya tidak dapat menggaji kamu.
B : Tapi kenapa encik?
A : Kamu lemah kemahiran berkomunikasi dan tiada keyakinan diri, itu saja.



SITUASI 3


A : Kamu nampak cantik dan bergaya. Tentu kamu sudah mempunyai teman lelaki kan??
B : (Tersenyum bangga). Emm ya saya.
A : Sudah tentu dia seorang yang kaya (sambil mengurut janggut).
B : Tuan memang bijak. Dia antara yang terkaya dalam negara ini dan memiliki syarikat besar.
A : Oo begitu rupanya. Cik maaflah saya tidak dapat menerima kamu bekerja di sini kerana teman lelaki kamu sendiri pun tidak menerima kamu bekerja di syarikatnya.
B: Tapi..tiada jawatan yang sesuai dengan saya di syarikatnya.
A : Jadi apa jawatan yang sesuai dengan kamu?
B : Setiausaha.
A : Maaf sekali lagi. Kamu tidak layak bekerja di sini kerana kecantikan kamu akan menjejaskan semangat kerja pengurus kami.
B : Tapi saya bukannya cantik sangat pun encik.
B : Haa ... lagi bermasalah sebabnya pengurus saya pasti tidak berminat dengan kamu
A : Gulp ...



SITUASI 4


A : Ada girlfriend?
B : Ada.
A : Cantik tak dia?
B : Biasa je.
A : Hmm ... maaflah kamu tidak layak bekerja di sini.
B : Tapi kenapa encik ?
A : Syarikat kami terlibat dalam perniagaan berkaitan seni dan memerlukan seseorang yang berseni. Tetapi kamu langsung tidak mempunyai ciri-ci ri tersebut. Teman wanita pun biasa je.
B : Haa ... (melopong)





Does your name begin with: A
You are not particularly romantic, but you are interested in action.You mean business. With you, what you see is what you get. You are an up-front person. You often don't get hints & you n ever pass any. Intelligence appeals to you . You tend to be very p ractical & not very emotional . Your choices are very good , but usually lead to trouble. ___________________________________________________________

Does your name begin with: B
You enjoy being romanced. You are very happy to receive gifts as an expression of affection. You want to be pampered and know how to pamper your friends . You provide rewards only after it meets with your approval. Self-control is one of your strongest virtues, i.e. you are not easily angered. Good organisational skills are your forte. You require new sensations and experiences , and are willing to experiment with new things in life and embark on new challenges.

___________________________________________________________

Does your name begin with: C
You are a very social individual, and it is important to you to have friendships . You require closeness and togetherness. You want the object of your affection to be socially acceptable and good-looking. You need to be appreciated . You are very affectionate and people always feel very comfortable in your presence. You find that many people make you their confidantes. You are an expert in organisation and creativity. You like to change your routine as you become bored easily. Smiling is your trade mark.
___________________________________________________________
Does your name begin with: D
You demonstrate a determination and eagerness to complete a task . You are nurturing and caring. People feel comfortable in confiding in you. You are highly passionate, loyal and intense about your life in general. You are very sharp & talented often with a sense of humour. When people bother to look deep inside they cannot resist what they see. You are stimulated by the eccentric and unusual, having a free and open attitude. You get on well with others. ___________________________________________________________

Does your name begin with: E
Your greatest need is to talk. You hate disharmony and disruption, but you do enjoy a good argument once in a while-it seems to stir things up. C hallenge s are a priority for you . O nce you give your commitment to something , you are uncompromisingly loyal. You will fall asleep with a good book. You are a no-nonsense person, very frank and pleasant. You have the uncanny ability to detect liars. You enjoy a good joke and display an excellent sense of humour. People can rely on you to give them your full support.
___________________________________________________________

Does your name begin with: F
You are idealistic. You can be very loyal and hard-working. Publicly, you can be showy, elegant, extravagant and gallant. You are a born romantic. You are assertive, yet you can be a very generous and charitable. ___________________________________________________________
Does your name begin with: G
You are fastidious, seeking perfection within yourself. You respond to a people who are your intellectual equal or superior, and one who can enhance your status. You can be extremely active-never tiring out , your fiteness are very good. Your duties and responsibilities take precedence over everything else. You may have difficulty getting emotionally close to people. ___________________________________________________________

Does your name begin with: H
You are very affectionate & very strong. Your gifts are actually an investment in your future . Before making a commitment, though, you tend to be very careful with your every move and equally cautious in your involvement often as you believe that you have to look out for yourself. You will hold off till everything meets your full approval. You are a perfectionist, hard to satisfy and strong in your beliefs. I nfluential, you always stand your ground. People can always count on you to stand by them in a crisis. You are a dreamer with/ a passion for life.
___________________________________________________________

Does your name begin with: I
You are fuss y. You are willing to experiment with new ideas and try new things . You bore easily and thus require adventure and change. Loyalty is not one of your strong points. You like learning about new things and are open to change. _______________________________________________________________

Does your name begin with: J
You are blessed with a great deal of physical energy. When used for a good cause there is nothing to stop you, except maybe that they aren't always used for the good. At heart you are a roamer and need to set out on your own every so often. You work well with people, but preferably feel more comfortable working on your own. You need your space. You have a need to be nurtured deep within , but once thisis accomplished in you life, you display a remarkable ability to nurture others.
_____________________________________________________________

Does your name begin with: K
You are secretive, self-contained, and shy. You are very sexybut you do not let on to this. You are very confidential and trustworthy . When it gets down to the nitty-gritty, you are an expert. You know all the little tricks of the trade, can play any role or any game . Dedication and hard work are your strong personality traits. You have the patience to wai t for the right moment to discuss something . You place others need above your own. You are very generous & giving, often selfless. You are kind-natured & sweet . You are a good friend. ___________________________________________________________

Does your name begin with: L
You can become easily attached to the glamou r . Friends are of paramount importance to you. You are willing to take chances, try a new hairstyle, change a profession, pr ovided it's all in good taste. You need to feel appreciated.
___________________________________________________________

Does your name begin with: M
You may appear innocent and unassumin g; but we know that appearances can lie. You are no novice but something of a skilled technician in life experiences. You can easily go to extremes, though, running the gamut from insatiability to boredom. You can be highly critical, seeking perfection in both yourself and others. You have set very high standards of performance for yourself and you are very outspoken which often gets you into trouble. You always think you are right no matter what. You never give in. Winning is your prime desire at any cost. ___________________________________________________________

Does your name begin with: N
You are emotional and intense. When involved in work or with family , you t hrow your entire being into it. Nothing stops you; there are no holds barred. You are all-consuming and believe in total freedom. You are willing to try anything and everything. Your supply of energy is inexhaustible. You want to be pampered and also enjoy mothering. You are very imaginative. ___________________________________________________________

Does your name begin with: O
You are very interested in fun activities yet secretive and shy about your goals . You can re-channel much of your energy into making money . Family, friend and work are serious business; thus you demand intensity, diversity and is willing to try variety of things . ___________________________________________________________

Does your name begin with: P
You are very conscious of social proprieties. You wouldn't think of Doing anything that might harm your image or r eputation. You enjoy a good fight occasionally . You are relatively free of hang- ups.You are willing to experiment and try new ways of doing things. You are very social and display many creative talents. Whatever you do you practise very hard that is what makes you who you are today.
________________________________________________________

Does your name begin with: Q
You require constant activity physical energy. It is not easy for others to keep up with you. You an enthusiastic lover of life and tend to be attracted to people because of their ethnic groups. C onversation is important to you a nd keep s you going. ___________________________________________________________

Does your name begin with: R
You are a no-nonsense, action-oriented individual. You have to be proved to be worthy for a partner. You have a need to prove yourself in the work place as a ardent leader . You want feedback on your performance. You are open, talkative and a people's person when not under pressure at work .
________________________________________________________

Does your name begin with: S
For you, it is pleasure before business. But you never lose control of your emotions. Once you set your objectives, you stick to them like glue. You could get jealous and possessive. You like being the centre of attention. You are very caring sensitive, private & sometimes very passive. When it gets down to the nitty-gritty, you are an expert. You know all the little tricks of the trade, can play any role, or any gam e. You are a good friend. ___________________________________________________________

Does your name begin with: T
You are very sensitive, private & very active . You like to take the intiative to do something and get it done properly. Once you put your mind to something you manage to stand by it and see your dreams through. You are an expert in planning, always striving to improve your performance. You adapt to c hange even if it takes you a while, also you like change. This may not always be good because if given an opportunity things may develop into great things.. You work your way to the top. Humour is important to you. Attention must be given to what others say because even though you don't want to hear it their advice may turn out to save your life.
___________________________________________________________

Does your name begin with: U
You are enthusiastic . You see romance as a challenge. You are a roamer & needs adventure, excitement freedom. You enjoy giving gifts & looking good. You are willing to put others feelings above yours.
___________________________________________________________

Does your name begin with: V
You are individualistic & you need freedom, space & excitement. You wait till you know someone well before opening up . You are more reserved. You feel a need to get into people's head s to see what makes him tick. You are attracted to eccentric types , especially when it comes to the selection of friendships. You are good at responding to danger, fear & suspense. You need to be more open and friendly with others. You are too intense.
___________________________________________________________

Does your name begin with: W
You are very proud, determined & refuses to take no for an answer when it come to love. Your ego is at stake all the time. You are romantic, idealistic, often in love with love itself, not seeing your partner for who she or he really is. You feel deeply about love & tends to throw all of your self into a relationship. Nothing is too good for your lover. You like playing love games. ___________________________________________________________

Does your name begin with: X
You need constant stimulation because you get bored quickly. You can handle more than 1 relationship at a time with ease. You can't shut off your mind. You can do 2 things at once. You are very talented. ___________________________________________________________

Does your name begin with: Y
You are sensual & very independent. If you can't have it your way, you will forget the whole thing. You want to control your relationships which doesn't work out too well. You respond to physical stimulation. However if you can make money you will give up the pleasures of the flesh for the moment. You have a need to prove yourself the best. You want feedback on your performance. You are open, stimulating & romantic. ___________________________________________________________

Does your name begin with: Z
You are very romantic but show feels that to love means to suffer. You wind up serving your mate & attracting people who have unusual trouble. You see yourself as a lover's saviour.