My Life...begins with my Journey

my Life...my Journey..my History.. as a Human Being...i'm not a Perfectionist.. every step I have made has Defined who I am..

My Sponsor


Assalammualaikum wbt..

Awal Februari ari tu aku dapat tau yang rumah mertua ku ada penyewa baru seramai 6 orang..mereka adalah pelajar yang mengambil jurusan Guru Pra Sekolah..ini bermakna mereka adalah bakal-bakal guru..so apa yang terlintas di kepala otak aku ini adalah
  • alhamdulillah ada juga peneman ibu mertuaku selama 3 bulan...
  • alhamdulillah dapat la jugak pendapatan dari hasil sewa yg tak seberapa tu kann..
  • kalau bakal guru sure mempunyai tatasusila yang tinggi..
  • pasti memiliki adab dan sopan santun..
sebabnya sebelum ni pun ada pelajar bakal guru yang menyewa rumah ibu mertua ku..alhamdulillah baik budi pekerti mereka even ada Indian girl sorang..dah anggap ibu mertua ku seperti ibu mereka..tidak segan silu untuk makan bersama..tidak segan silu juga untuk beramah mesra dengan anak menantu serta cucu ibu mertua ku..kerana mereka ini lah aku beranggapan serupa juga dengan penyewa baru ini...

NAMUN kesilapan tanggapan bila aku balik kg last weekend..huwaaaaaaa terkezut makk non bila terdengar larian di tingkat atas umah (maklum ler rumah kayu maka derapan larian tu dh macam bunyi gegaran)..belum lg kedengaran hilaian ketawa mereka...uhukss kalau bukak tv kat atas sampai kat bawah dengar...humaaakkkk aihhh ini ke bakal2 guru??

aku seperti biasa melakukan risikan antarabangsa dengan adik ipar aku apa cer mereka-mereka ini...hehehe kelakar pun ada dengar cerita adik ipar aku...yang pastinya sikap & perangai mereka tidak mencerminkan yang mereka bakal menjadi guru kepada anak2 kita...huwaaaa sadiss sehh...paling tak tahan malam jumaat last week ibu mertua ku tgh mengaji kat bawah mereka boleh melompat2 kat atas...tak ke terkejut ibu mertua ku..aduyaiii...

ari sabtu petang baru ler aku nampak batang hidung masing-masing..itu pun mereka plan nak keluar rumah..kalau tidak sure aku tak akan bertemu muka dgn mereka..ermmm ada la 3 orang yang datang dan salam aku...lagi 3 orang lagi tu terus masuk kereta..haiii baguss betul la kan...tak pe2...bila aku tgk jam time tu dh nk pukul 7 malam..aikss main keluar rumah tanpa mengangkat baju mereka di ampaian dan juga tanpa menutup tingkap!! semua tingkap kat atas tak di tutup ok! hebakk betull mereka kann...

tapi kan macamamana pun layanan mereka ibu mertua ku tetap melayan mereka seperti tetamu yang lain..makananan di hidang & di bawa naik ke atas...aku tgk pun terkezut gakk...awatnya mereka tak turun amik sendiri makanannya...pastu ibu mertua ku jugaa yg mengutip dulang hidangan lepas mereka makan...kalau tak di kutip mereka biarkan shaja...hadoiii sakan sungguhhh laaa....

mulut aku mula la nk melaser tapi mengenangkan tuan rumah merangkap ibu mertua tidak kata apa2 maka aku pun tak wajar laa nak melaser kan mulut ni..cuma aku suruh husband aku discuss dgn ibu dia & better dia sendiri yg menegur anak2 dara ituu...bertuah betul mereka mendapat tuan rumah yg sudi menghidang kan makanan utk mereka tau!

TAPI aku ni pun satu hal gak dah tau mereka2 itu begitu awat laaa aku tak p jumpa mereka dan beramas mesra sekali kann...ermmm jadi jangan lerr nk mengata org andai diri sendiri pun tak berapa nk betui kann..:p hehehe peringatan untuk diri sendiri jugak ni..




12 lovely reply:

hukhukhuk.........susah susah...

pada pendapat ayu yang tak seberapa ni la kan, ibu mertua akak terlalu baik sebenarnya...mmm, rasanya patut dibuat syarat2 sikit..cth, mcm makan minum tu, kalau dah mak mertua akak yang sediakan,maka diaorg la kena turun ambik sendiri + basuh sendiri.. satu lagi, boleh juga buat syarat , kalau nak keluar rumah selepas jam 6 petang, make sure baju diangkat dulu + tingkap kena tutup...mmmm..mcm tak best plak bila situasi macam tu kan

izwa ianya makin susah bila MIL akak jenis yg tak tau nk buat teguran..adoiyai...

ha'ah Ayu...MIL akak memang sgt2 baik...sebab tu la bebudak tu macam dh naik lelemaknya..

sepatutnya kena mention semua apa yg Ayu cadang kn tu TAPI mungkin jugak MIL akak ingat bebudak yg nk menyewa ni macam bebudak yg lama tu..

ermmmm kalau by end of this month pun bebudak tu tak berubah maybe akak yg akan menegur diorang kot...

hadoi.. anak saudara saya pun bakal cikgu. perangai mcm ni ler.. kenapa ya? nak tegur bukannya anak kita. kang ditegur,, silap2 mak pak dia plak masam muka dgn kita. ermm..

alamak... bab sebelum dan selepas makan tu tak terkata den... baru tadi mengajar bebudak istimewa adab sebelum dan selepas makan. den siap kata, makan pun kena ada adab. tak ada adab, tak ikut peraturan jadi kurang ajar.. haa..

ermmmm Syl payah jugak kan kita nk membuat teguran ni...aduhai supposed mereka-mereka ini tau la bagaimana nk adapt diri sendiri dgn keadaan sekeliling kan..lagi2 mereka-mereka ini bakal mendidik anak2 kita..

kalau diri mereka sendiri agak kurengg adab nya macamana pulak nk mengajar anak2 kita cara adab2 ni..

hahahahah Najihah nak kata kurang ajar sebenarnya tapi macam kasar la pulak...

hehehe camno nk ajar anak murid kalau guru nya sendiri kurang ajarannya...:p

***peace no war...saya tak salah kan guru-guru yang ada d M'sia ni tau...saya sgt2 menghormati guru-guru saya..:D

Salam fisa,

Sebenarnya jiran sebelah terkejut,selalu dengar kaki kecil irfan dan sarah sahaja yang menggegarka lantai,ini kaki anak darah ha ha ha.
Actuly itulah risiko menyewakan rumah,adakalanya dapat penyewa yang ok kadang sebaliknya.Kakak sendiri pernah meyewa ramai-ramai kadang memang ada segelintir manusia species itu.Anak akak pun sekarang ada yang sedang menyewa ramai-ramai,selalu ingatkan jaga akhlak,hormati orang sekeliling,depan mata kata ok tapi tak taulah di belakang. Harap-harap ok betul.
Tapi sepatutnya Tuan rumah jangan manjakan sangat,takan sampai makan atas rumah,tuan rumah kena panjat tangga dengan sakit lutut segala.Tuan rumah menjadi tukang masak merangkap warden pulak.Anak-anak sendiripn tak pernah buat gitu kan. :P

Salam Makbonda Hasimah Hj Zailan..

hehehe tu la pasal nya maunya jiran sebelah tak terkezut..haishhh laaa kita yg mendengarnya kat bawah rumah pun dh mula mengata apa ke hal la bebudak kat atas umah ni..

yup betul kak risiko sgt tinggi kalau dapat penyewa yg pelbagai ragam ni...insyaAllah semoga anak akak menjaga adab sopan & tatasusilanya di mana sahaja dia berada...

Ermm kesian juga tgk mak yg susah payah nk naik atas..tapi serius mak memang baik...tapi kita yg melihatnya pulak naik geram...ermmm nampak gayanya kena memikirkan cara/jln penyelesaian ni...

***terima kasih kak sudi singgah sini..terasa malu la pulak dgn entry ni..fisa minta maaf ye kak..

kak fisa,

saya setuju dgn kata2 yg dierikan oleh kawan2 kita yg lain juga dari kata2 mak bonda..entahla, ayu pun pernah juga menyewa bilik masa mula2 sampai kl dulu..rasa segan je bila duduk saturumah dgn tuan rumah..pandai2la bawa diri kalau dah namanya menyewa rumah kan?

supposed ada perasaan malu la skit..tapi sebaliknya pula yg terjadi...

haishh entah la Ayu...harus kot ku beri teguran sedikit...ermmmm