My Life...begins with my Journey

my Life...my Journey..my History.. as a Human Being...i'm not a Perfectionist.. every step I have made has Defined who I am..

My Sponsor

ader laa satu kisah ni...orang keliling aku ni hah kalau tengok irfan makan sure dok bising-bising kata anak die ni jenis yang tak nak makan...kadang-kadang makanan yang di suap tu anak die dok kemam jer pastu dia buang tak nak di telan...p bile aku suap aku tengok budak tu makan la plak...pernah ada sekali tu kan bila aku nak masak bubur irfan aku tanya la...anak die makan bubur kosong tak..?...die kata anak die tak makan bubur kosong..anak dia makan bubur yang letak bahan-bahan plus garam skit...kebetulan time tu bahan-bahan memang tak de dan aku memang tak masuk kan garam pun dalam bubur irfan so aku masak just untuk irfan la kan...

aku tanya orang itu anak die nak makan apa...dia jawab tak per la nestum ada..anak die memang suka makan nestum...ook fine...aku pun suap laa irfan bubur kosong tu...macam biasa la irfan ni bubur kosong pun jalannn jer...jenis yang tak memilih...cuma nestum je die tak nak...aku beli nestum 1 tin kecik tak terluak langsung...last2 nestum tu aku sedekah kan kat orang...

berbalik pada kisah orang itu kan...time aku suap kan irfan...anak dia dok usha jer irfan makan...so aku try test laa mintak izin nak suapkan anak dia skali...die kata try jer la tak kisah sebab anak dia memang tak makan bubur kosong...so apa lagi aku pun suapkan laa anak dia...sian tengok dok terkulat-kulat pandang irfan makan...last2 1 mangkuk bubur kosong d share dua orang...alhamdulillah budak tu makan rupanya...terkezut orang itu...so aku tanya laa pernah wat bubur kosong bagi anak dia makan tak..?? dia kata tak pernah pun..sebab dia memang dah letak macam-macam bahan bile 1st time bagi anak dia makan bubur...daaaaaa gitu rupanya...so bukan salah anak dia tak nak makan laa kan..

12 lovely reply:

Salam... Sy umur mikail 6 bulan beri makan nestum kejap jer.. pastu masak bubur+carrot+ikan bilis kadang2 ayam dan blend.. memang tak nak makan sangat.. lepas tu masak bubur kosong dan campur kicap sedikit.. licin dia makan.. sampai sekarang umur 11bulan masih lagi makan bubur kosong.. kalau campur bahan2 lain memang tak lalu dia nak makan. selera anak2 lain2 & macam..

betul tu kalau macam2 yang kita letak sure anak kita pun konpius nak rasa...p ok gak tu fatihah still bagi anak bubur kosong...yg nie memang die tak nak bagi langsung...so anak die dh 1 tahun lebih memang tak makan nasi langsung...dok bergantung dgn susu je la skang nie...

syukur anak kita mudah makan..:)

anak fiza pulak dh tak nak bubur. nak mkn mcm org dewasa. cam ne tu?

ina betul tu syukur sgt2 irfan tidak memilih makan...

fiza bubur ni introduce time baby 6 months...p klau dh 1 tahun lebih dh kena bagi makanan yang boleh die kunyah or gigit..hehehe klau bubur jer sure die bosan...

pernah tgk tak crita bedtime stories, idea die dlm cite tuh utk suruh anak mkn adalah, membuatkn sesuatu yg comel utk dimakan!







http://fitridzulkifli.blogspot.com

salam fitri...thanx drop ur comment hear...;)

klau wat bentuk yg comel2 sure ank2 pun tertarik nk makan kan...errmmm sepatutnya kita laaa yg kena merajinkan diri memasak untuk anak2 kan...

Lain pula dgn Adam ni..dia bukan tak nak makan. Tapi tak nak disuapkan..nak makan sendiri.Kalau kita suapkan sure dia tak buka mulut. Tapi...kalau dia pegang sudu atau amik guna tangan dia mesti makan sampai habis...lantai pun ikut makan..hehehehehe...

alhamdulillah adam nak makan...seronok tau eyta tengok anak kita makan sendiri...hehehe mula2 cam malas nyaaa nk kemas yg kat lantai tu..p sebabkan die nak belajar sendiri so kenaaa la rajinkan diri mengemaskan....;)

wah,baiknya Irfan. Anak auntie,sejak 2 minggu ni,tak mau makan sangat. Risau juga.

alhamdulillah ummu masyitah...so far irfan nak laa makan...mybe anak ummu masyitah makin aktif kot...tu yg dia kurang makan skit...