My Life...begins with my Journey

my Life...my Journey..my History.. as a Human Being...i'm not a Perfectionist.. every step I have made has Defined who I am..

My Sponsor

dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas..

Ketupat ialah sejenis hidangan daripada nasi atau pulut yang dibungkus dengan daun kelapa dan direbus dalam periuk.enis ketupat bergantung kepada bahan yang digunakan dan daun yang digunakan untuk membuat bungkusannya. Ketupat pulut ialah ketupat yang mengunakan beras pulut sebagai bahan asasnya, manakala ketupat nasi dibuat daripada beras atau padi. Biasanya dibungkus dengan daun kelapa.

Ketupat palas ialah ketupat yang menggunakan daun palas sebagai pembungkusnya. Biasanya daun palas digunakan untuk membalut ketupat pulut, manakala daun kelapa untuk ketupat nasi.Ketupat tiga segi ialah bentuk ketupat tersebut tiga segi. Ketupat moden biasanya empat segi.

Sejak 1990, ketupat tidak lagi dibuat daripada daun kelapa, sebaliknya dibungkus dalam plastik dan dikukus dalam periuk elektrik. Ketupat sebegini dinamakan nasi himpit. Walaupun ada pelanggan yang merungut bau tidak seenak dahulu, itu tidak jadi masalah.
Ketupat biasanya dihidangkan semasa hari raya sahaja iaitu pada Hari Raya Puasa dan Hari Raya Haji. Ia biasanya dihidangkan dengan rendang dan serunding serta kuah kacang. Namun kini, ketupat turut dihidangkan dengan sate.

a day before raya umah mk mentua aku dh bz dgn ketupat2 nie...ader ketupat daun palas...ader ketupat nasi...ipar duai aku semua pndai wat ketupat nie...aku jer yg pandai tgk...hehehe...setiap thn bljar setiap thn gak aku lupa...camner tu...hehehehe jgn marah yer tok guru...anak murid slow bangat..


proses mngisi beras dalam ketupat..


longgokan ketupat yg menunggu turn utk d isi..


ketupat yg telah siap d isi & sedia utk d lebur dlm periuk..

*p/s : ketupat palas x dan nk amik gambo...hehehe time tu irfan dh panggil utk nenen time..

0 lovely reply: