My Life...begins with my Journey

my Life...my Journey..my History.. as a Human Being...i'm not a Perfectionist.. every step I have made has Defined who I am..

My Sponsor

Memperkenalkan makanan pelengkap bila bayi berusia enam bulan

Oleh Profesor Madya Dr Norimah A Karim, Pakar Pemakanan

Lazimnya, bayi bergantung sepenuhnya kepada susu ibu sepanjang enam bulan pertama hayatnya. Si manja membesar dengan sihat dan mendapat segala nutrien yang diperlukan dalam jumlah yang tepat untuk memenuhi keperluan pemakanannya. Bagaimanapun, pada usia enam bulan, susu ibu semata-mata tidak lagi mencukupi. Inilah masanya untuk memperkenalkan makanan pelengkap ke dalam pemakanan bayi. Sambil meneruskan penyusuan ibu, anda boleh memberinya makanan lain sebagai pelengkap.

3 Asas Makanan Pelengkap
Pengetahuan tentang asas makanan pelengkap yang baik amat penting untuk memastikan si manja anda mendapat khasiat makanan yang betul dengan secukupnya.

1. Keperluan Pemakanan.
Makanan pelengkap seharusnya memberikan nilai pemakanan yang sekurang-kurangnya sama dengan susu ibu. Berilah si manja pelbagai makanan dalam jumlah secukupnya. Pengenalan makanan pelengkap bergantung pada umur dan perkembangan fisiologikal bayi. Makanan pertama sentiasa bijirin, dengan bubur nasi sebagai permulaan. Ini boleh diikuti dengan puri sayuran dan buah-buahan. Daging, ikan atau telur putih boleh diperkenalkan setelah bayi mencapai 6-8 bulan. Bayi seharusnya diberi makan buah-buahan dan sayuran yang kaya dengan vitamin A dan C setiap hari. Pastikan juga kandungan lemak dalam dietnya mencukupi. Hadkan jumlah minuman jus untuk mengelakkan si manja menolak lebih banyak makanan yang kaya dengan nutrien.
- irfan dh mula mkn bubur nasi yg d lenyek atas tapis..alhamdulillah aku dh beli feeding set..so lengkap la peralatannyer...siap ader kayu lenyek lg tu...so far aku dh campur kn dgn ikan, ayam, ikan bilis, lobak, brokoli, kismis, kurma..one by one introduce..mula2 mkn sket jer...alhamdulillah skang dh nk mkn...x byk mner cuma 2 sudu jer...selebihnyer susu ku...hehehehe..

2. Jadual.
Bayi memerlukan makanan pelengkap dari usia 6 bulan hingga 18-24 bulan. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan agar bayi diberi makanan pelengkap 2-3 kali sehari antara 6-8 bulan, dan 3-4 kali sehari antara 9-24 bulan, dengan tambahan snek 1-2 kali sehari. Pada usia 12 bulan, bayi boleh mula makan makanan keluarga.
- skang nie irfan aku baru bg mkn 1 kali jer 1 hari...aku plan nk bg 2 kali sehari pas raya la...ok ker..???aku nk tgk camne die mkn mknan lain plak...

3. Jumlah Secukupnya.
Jumlah makanan pelengkap yang secukupnya bergantung kepada kepelbagaian makanan yang terdapat dalam rumah dan tabiat makan ibu bapa atau penjaga. Tugas memberi bayi makan memerlukan banyak kesabaran dan rangsangan, dan anda seharusnya sentiasa menyedari isyarat kelaparan si manja dan menggalakkannya untuk makan.
- kul 12.30 irfan dh bg signal nk mamam...klau dh start nangis pehtu bg nenen still x mau konpem die nk mamam...mula2 aku x tau gak ari tu time blk kg...kul 12.30 still dlm keta x spai lg...dh bg nenen pun nangis...dh pujuk mcm2 cari still merengek gak...spai jer kat kg aku trus bg bubur laju jer die mamam...alhamdulillah dh prepare bubur die before blk kg...x der la kalut sgt...

Berhati-hati!
Amalan yang tidak wajar seperti memaksa bayi makan mungkin mengakibatkan makan secara berlebihan sedangkan memberikan hanya satu jenis makanan boleh menyebabkan kekurangan pengambilan nutrisi. Jadi, pastikan anda memberi si manja makan dengan sabar dan perlahan lahan, galakkan (bukan paksa) anak anda makan, dan cuba makanan dengan kombinasi, rasa dan tekstur yang berlainan. Ingatlah, waktu makan adalah masa untuk si manja belajar dan kesempatan untuk anda mencurahkan kasih sayang. Jadi, bercakaplah dengan si manja bila anda memberinya makan dan jadikan waktu makan masa yang menyeronokkan.





0 lovely reply: