My Life...begins with my Journey

my Life...my Journey..my History.. as a Human Being...i'm not a Perfectionist.. every step I have made has Defined who I am..

My Sponsor



Pada usia 6 bulan, anak anda sudah bersedia untuk makanan pejal.
- Oleh Prof Madya Dr Poh Bee Koon, Pakar Pemakanan


Makan merupakan pengalaman baru untuk bayi berusia 6 bulan. Oleh kerana sudah biasa dengan susu dan gerakan lidah yang khusus untuk menyusu, secara semulajadinya lidah bayi anda akan menolak keluar sebarang makanan yang disuap ke dalam mulutnya.

Menyuap makanan pejal dari sudu dan menelannya adalah kemahiran yang perlu dipelajari secara perlahan-lahan. Bayi anda perlu menguasai kemahiran ini mulai usia 6 bulan kerana pada usia ini, susu ibu sahaja sudah tidak memadai untuk memenuhi keperluan pemakanannya yang meningkat. Mulakan dengan makanan separuh pejal seperti puri, dan diikuti dengan makanan yang semakin pejal pada bulanbulan berikutnya.

Berikannya makanan pejal pada waktu pagi atau tengah hari dan tingkatkan kekerapan secara berperingkat. Ingat jangan paksa bayi anda makan. Biarkannya belajar dengan caranya sendiri:

Sediakan makanan bayi, tuala kecil dan cawan di tempat yang mudah diambilnya. Buat kesemua persediaan sebelum anda mula memberi makan kepada bayi.
- wajib aku sedia kn sgala kelengkapan sebelum bagi irfan mamam...klau idak sure kalut d watnyer..

Bersembang dengan bayi anda tentang apa yang akan dialaminya. Malah, apabila bayi sudah biasa dengan rutin tersebut, dia pasti menantikan waktu makan apabila mendengar anda seringkali mengulangi perkara yang berkaitan dengan makan dan makanan.
- skang nie irfan dh tau klau aku bwk mangkuk & sebut mamam...trus trsengih...

Mulakan waktu makan dengan menyediakan beberapa sudu penuh makanan pejal sahaja. Oleh kerana baru belajar, bayi hanya akan makan sedikit makanan pejal sahaja. Sekiranya bayi lapar, anda boleh menambah dengan memberikannya susu ibu. Bagaimanapun, jangan berikan susu ibu sebelum makanan pejal kerana bayi akan rasa kenyang dan tidak berminat untuk mencuba makanan baru.
- selalunyer pas mamam dlm 1 2 jam baru irfan mintak nenen..

Ambil sedikit makanan dan letakkan di bibir bayi anda supaya dia boleh merasanya. Reaksi pertamanya terhadap makanan pejal mungkin kombinasi terkejut dan tidak mahu. Elakkan dari menyuap masuk sudu ke dalam mulutnya, kerana bayi anda baru belajar makan. Selepas beberapa percubaan, bayi anda akan mula menikmati proses memakan dan akan mula membuka mulutnya dengan luas ketika diberi makan.
- mula2 die bukak sket jer mulut die...hehehe cam malu2 jer nk bukak luas2...hahaha skang nie x yah dh sure seluas alam d bukaknyer..

Bayi anda sedang membiasakan diri dengan makanan pejal dan tidak boleh makan begitu banyak. Selepas memberi satu atau dua sudu makanan, sambung dengan penyusuan susu ibu. Anda boleh meningkatkan jumlah makanan pejal selepas bayi biasa dengannya.
- mula2 dlu irfan mmg x nk mkn...die cam rasa jer mkanan yg d suap kn...p skang nie aku sediakn 2 sudu besar bubur utk die..

2 lovely reply:

baru 6 bulan, makanan utama dia tetap susu ibu kan.. makanan pejal tu sekadar tambahan je...

tak lama lagi, habis semua yang kita makan dia nak makan... tapi, tak yah lah bagi.. kang sakit perut pulak.. :D

yessszaaa betul tu sya...
susu ibu tetap mnjadi pojaan ati ank bujang ku...