My Life...begins with my Journey

my Life...my Journey..my History.. as a Human Being...i'm not a Perfectionist.. every step I have made has Defined who I am..

My Sponsor

Assalammualaikum wbt....

Apa pandang-pandang ni..? ada hutang ke...? aku tau arr aku ada beberapa hutang nak kena settle kan...ermmm tak banyak mana pun hutang aku...hutang study, hutang kereta dengan hutang rumah je pun...orang hutang aku banyak arr...isk isk bila arr diorang nak bayar ekk...doa kan jer la semoga terbuka pintu hati diorang untuk bayar hutang aku...

Eh aku nak tanya korang semua siapa di sini adalah di Peminjam Pelajaran Mara...?kalau ada boleh arr geng dengan aku kan...aku menjadi anak Mara under pinjaman pelajaran Mara ni sejak aku mengambil Prepatory Course hingga lah aku habis Degree...sebenarnya aku berada di bawah Program Tindikan di mana sekiranya aku bekerja dengan pihak Mara aku tidak perlu membayar balik pinjaman tersebut..namun jodoh aku dengan Mara tidak kesampaian..hehehe ada lah kisah di sebaliknya kan..;)

Memandangkan aku tidak berkhidmat dengan pihak Mara maka nya aku kena la membayar balik pinjaman yang telah aku buat kan..Cuma nya aku kena bayar balik untuk pinjaman masa Degree sahaja..Alhamdulillah aku mendapat Pengurangan Bayaran Balik Pinjaman kalau tak dapat pengurangan harus PITAM aku wei...maklum la aku belajar kat UNITEN kan..fee kat UNITEN ni faham-faham jer la kan...ada lah dalam RM 60K..nangis oooo mau bayar hutang banyak ni...

so lepas KONPEM aku tidak berkhidmat dengan Mara (selepas 3 tahun aku habis belajar tau..) maka aku isi ler borang untuk Pengurangan Bayaran Balik Pinjaman...weeehooo alhamdulillah aku cuma perlu bayar dlm RM 16K sahaja...sebab tu la aku sayang Mara ni tau...;) hehehe dapat dah dapat diskaun tu WAJIB la bayar kann...mula-mula culas gak aku nak bayar maklum la time tu aku baru jek nak mula kan kerja sendiri...

hari ni aku try test masuk ke dalam web site Mara nak cek status pinjaman aku...so aku click arr under Pertanyaan Baki Pinjaman

tertera laaaaa ini....

Alhamdulillah syukur kehadrat ilahi akhirnya bulan ni aku berjaya menyelesai kan pinjaman pelajaran Mara aku...phewwwww terasa lega sangat-sangat tau...terasa kurang laaaa beban yang bahu aku tanggung ni...makin lena laaaa tidur aku selepas ini...hehehe tak sabar nak habis kan loan kereta selepas ini pulak...ermmm ada 2 tahun lagi nak ku settle kan...



***tak sabar nak habis kan hutang-hutang ni...SELAMAT MEMBAYAR HUTANG ye korang...;)

7 lovely reply:

oh... kita sekapal jah.. aku pun anak-pinjam-tak abis byr- MARA jugak... hahhahah

aku pun amik pengurangan.. tp malu nak ckp ngn ko sbb aku tak abis byr lagi.... hahha wpun da 10 taun.....

mesti ko ckp "ala mungkin pengurangan ko MASIH byk, tu yg x abis byr lagi" but well... slps pengurangan aku CUMA-PERLU-BYR RM5K.... wakakakka ko jeles??? mmg patut ko jeles... tp skrg aku jeles ngn ko pasal ko 16K da abis byr, aku 5K=10taun pun tak abis2... hahhaha (eh aku tertulis ek aku nyer pengurangan 5K?? bukan tadi aku ckp malu nak bgtau??? yada yada...kekek)

nape tak abis2??? pasal sejak 2menjak 3menjak ni je keinsafan nak mbyar dtg... kekkeke 5taun pertama lepas grad, aku tutup mata je utang tu...

tp skrg da insaf sbb aku takut sok2 kalau aku tak byr, mungkin kat luar tu ada 100000000000000000000000000 org gak tak byr, nnti MARA jadi mcm PTPTN.... cian anak2 aku.... kekke

## skrg da insaf.... huhu

hahahaha kita memang sentiasa serupa la wei~~~

mak aih!!!jeles wei ko cuma kena RM5K (cesss tak nak share dengan aku konon...heheeh ko & aku tak leh berahsia jah oooi)...chop2 ko dulu IPTA ke..?aku IPTS arr...tu yang melambung tu...kengkawan aku yang kat UNITEN semua kena berbelas ribu gak nak bayar....

tu ar ko aku pun mula2 culas gak...p memandangkan anak2 kita pun bakal meminjam jugak maka nya kena arr bayor kann sian laaa kat anak2 kita sok lusa kang...

****ko nak aku jadi reminder ko ke..? hehehe...

aku pun ipts gak... tapi aku amik dip je... ko mahal sbb ko degree kan??? hoho aku tembak je tuh....

ko nak jadi reminder aku??? erkk tak perlu la jah.. pasal aku da byk da reminder... laki aku ada.. mak aku ada.... tapi klau da buat-buat-luper.... tak gune gak kan... kekkeke alasan mesti hebat!!!! kekkekek

ha'ah Ja aku amik degree tu yang mahal bebenor...lagi2 kat UNITEN kann...uhukkss...tembakan ko memang tepat...(eh aku rasa dlm entry ni memang aku cakap aku amik Degree kann...kihkihkih)

hamboi makkk aihhh bnyakknya reminder ko Jah...meh-meh aku menambah kan lagi list reminder ko tu...isk jangan buat2 luper beb t lupa betul2 naya ko...:p

This comment has been removed by the author.

sya ada ambil pendahuluan rm1000 ngan mara time belajar di U dlu. alhamdulillah da abis bayar pun. lama da. skrng ni sedang berusaha menghabiskan hutang PTPTN pula. insyallah, tahun depan dah kena abiskan bayar. so buat masa skrng, kena stop beli barang yang bukan2 n lebihkan jumlah bayar PTPTN.

hi Kay...

semoga berjaya melunaskan pinjaman PTPTN tu ye...semoga peminjam d luar sana ikut cara Kay...;)