My Life...begins with my Journey

my Life...my Journey..my History.. as a Human Being...i'm not a Perfectionist.. every step I have made has Defined who I am..

My Sponsor

Assalammualaikum wbt...

Memandangkan semalam aku blank dengan idea..hari ni aku rasa ok la skit kann...mula-mula aku nak tanya siapa yang suka TAPAI PULUT sila click kat tabung aku ye...(hahahaha tabung tajaan tu..:P) aku suka dengan TAPAI PULUT yang mak mertua aku buat aje...bukan apa tau kadang-kadang tu yang orang buat atau jual ada yang manis sangat sebab diorang campur kan gula...yang mak mertua aku buat tak guna gula pun...so manis-manis skit je la...aku bab manis ni memang fail skit..tak tahan manis la wei...

kat sini aku share dengan cara mudah mak mertua aku buat tapai pulut..try arr kalau korang nak..;)

Bahan-bahan :
1kg beras pulut
1/2 biji ragi di tumbuk halus
daun pisang

Cara-cara :
  1. Tanak atau kukus pulut sehingga masak
  2. Selepas masak tuang kan ke dalam dulang bagi proses penyejukkan
  3. Taburkan ragi ke atas pulut yang telah sejuk
  4. Gaul rata dan biarkan ragi sebati dengan pulut
  5. Setelah di biarkan seketika boleh la memulakan proses pembungkusan
  6. Pulut yang telah siap di bungkus di peram selama 2 malam
  7. Selepas 2 malam TAPAI PULUT sedia di makan...;)



proses penyejukkan dalam dulang selepas di tanak



proses merata kan ragi



prosess pembungkusan



selepas 2 malam di peram..sedia di jamu

TAPAI PULUT ni feveret en abang aku...aku paling suka kalau masukkan TAPAI PULUT ni ke dalam air sirap sejuk...sedapppp je rasanya kalau minum time hari panas...mak mertua aku memang rajin buat tapai ni..ramai gak arr orang yang order tapai kat dia...kalau ada orang order dia buat sorang2 jek...rajin kann...hehehe kalau aku ada aku tukang tengok je..bukan apa seni nak membungkus tu aku tak de langsung...kihkihkih aku pernah gak ada hajat nak membantu time membungkus tapai tu kan..last2 kena gelakkan ada la...buruk betul cara pembungkusan aku tu...ntah ke mana seni nya ntah...wakakaka...


****psst psst resepi ni resepi MAK MERTUA aku tau..kalau korang nak tanya sila tinggalkan soklan nanti aku tanya kat MAK MERTUA aku k...:D

20 lovely reply:

sedapnya kalu mkn dengan ice cream vanilla! nyum-nyum

saya tak makan tapai..tapi hubby suka btul tapai pulut ni..

nak pikat suami,kenalah buat gak lah kan..wpun ku sendiri tak makan.hehe

nyam nyam....akak mmg sukaaaa sgt tapai pulult dari dulu lagik

ida...1st time dengar makan dengan aiskrim vanilla...uikss ni yang nak try test ni..:p

hehehe buat jgn tak buat ashra...kalau dah buat jangan lupa tepek kat blog ekk...

ida... uit saya baru nak post komen itu juga...sedap kan kan kan...

wahhhh tapai pulut kesukaanku..
tapi akak paling suka kalau
uwan akak yg buat...
sedap teramat,belum ada sesiapa yg boleh meniru kenikmatan mkn tapai dia(bagi akak laa)
mak akak pun tak pandai buat...sama mcm anaknya ni.
akak pandai mkn jer...hehehe

aziah ni yang buatkan fisa tak sabar nak try test ni...:D

kak Mazz...uwan akak punya resepi sama gak ke...?wah!!!sedap betul la tu namanya...

kak Ina...dulu2 fisa tak minat tau...p bila dh rasa MIL punya ni terus jatuh cinta...hehehe...

kak Ina pandai buat tak..?

wahhh sedap fisa.. rindu mau balik kelantan .. blik umah in laws..hehhe

wahhh sukanya.. sangat suka tpi saya suka yg msh keras2

aikss FA pun suka makan tapai ekk...hehehe....ramai gak rupanya yang makan tapai ni kan..

etiey yang keras tu yang macamana ekk...hehehe blur la pulak...:p

tapai ni tak guna air gula ker ...

lupa nak tanya ada pantang ker buat tapai ni

Jery_Alid Misyahzniirf terima kasih sudi ke teratak ni...:D

tapai yang mak mertua fisa buat ni tak guna air gula dear...TAPI ada gak resepi orang lain yang guna air gula...EVEN tak guna air gula tapai ni still manis cuma nya tak der la manis sgt2 macam letak gula kan..

ooopss tak perasan lak komen lagi satu tu...

so far Mak Mertua fisa buat tiada pantang larang nya...fisa tanya gak sebab nya mak fisa selalu cakap kalau buat tapai banyak pantang larang...MIL kata tak de la pulak pantang larang yang dia amal kan...just make sure tangan tu bersih jer la kan...:D

nuyue pun suka makan tapai pulut..nenek nuyue tiap kali raya confirm akan buat tapai pulut hitam...mmg syok..mkn satu mmg xcukup...

cerita pasal pantang larang ni..tapi nuyue xtahu ada benar ker tak,kalau pompuan tu tgk period,xelok buat@bungkus tapai..bila tapai dah masak,tapai tu nanti akan ada kemerahan2 sikit...

ermmm tapai pulut hitam lom pernah rasa...sure sedap ni...manis tak nuyue..?

pantang larang ni mak fisa pun cakap gak..tapi tu la MIL kata dia memang tak amal kan apa-apa pantang pun...anytime ada order tapai dia akan buat..