My Life...begins with my Journey

my Life...my Journey..my History.. as a Human Being...i'm not a Perfectionist.. every step I have made has Defined who I am..

My Sponsor

Assalammualaikum wbt...

Sebelum aku meneruskan perkongsian di sini...aku nak korang buat survey kat bawah ni...

weeeehooooo banyak nya soalan aku ni kan...hehehe bukan apa saja je nak tanya...at least aku tau gak arr berapa ramai yang berhutang ni kan ;)...uhuksss termasuk arr diri aku ni hah...

So selepas korang dah buat survey tu kan...kepada yang belum pernah megira tahap hutang korang jom kita kira sam-sama ye berdasarkan formula kat bawah ni:


macamana...? dah kira ker...? aku dah kira dah pun...uhukss hutang aku dalam 30% daripada punca pendapatan aku...alhamdulillah aku ni memang tak de kredit kad...cuma nya aku kena bayar duit kereta dan duit rumah sahaja..belanja peribadi memang aku tak buat secara bulanan...dah habis baru aku g beli...tang baju ke kasut ke or barang perhiasan diri memang tiada dalam list aku...maybe dalam setahun sekali je kot or tak de langsung macam tahun lepas...;) ermmm apa lagi ekk...hah belanja dapur dan belanja untuk irfan suami aku yang tanggung...alhamdulillah...

hah aku dah cerita hal aku...korang macamana pulak...? apa cerita...? jom jom jom kongsi cerita kat sini...;) CHOP!! sebelum aku akhiri entry kali ni aku nak share dengan korang tips pengurusan hutang yang ku petik dari sini...
Meminjam secara berhemat
Jangan meminjam lebih daripada apa yang anda mampu bayar dengan pendapatan anda. Jika anda mengira tahap kemampuan kewangan anda, jangan lupa untuk menyertakan kos-kos tambahan yang mungkin ada. Contohnya jika anda ingin membeli kereta, anda juga perlu mengambil kira perbelanjaan untuk minyak, bayaran tol dan penyelenggaraan.

Urus kad kredit anda dengan bijak
Cuba jelaskan baki anda setiap bulan untuk mengelakkan daripada dikenakan faedah. Caj faedah kad kredit selalunya lebih tinggi berbanding jenis-jenis pinjaman lain.

Kurangkan hutang anda
Cuba kurangkan jumlah hutang anda jika mempunyai wang tambahan untuk mengurangkan caj faedah.

Gunakan kaedah pembayaran bil secara automatik
Cari kemudahan pembayaran automatik agar bil anda sentiasa dibayar tepat pada waktunya.

Buat belanjawan
Sediakan satu belanjawan dan berbelanjalah mengikut pelan itu.

Mulakan simpanan
Mulakan pelan simpanan anda untuk mengurangkan keperluan untuk meminjam bagi sebarang pembelian kecil. Pelan simpanan ini juga berguna pada waktu kecemasan atau kesusahan, seperti untuk menampung hidup anda jika anda kehilangan kerja.

SELAMAT MENGURUS HUTANG!!!



12 lovely reply:

alamak, apasal aku punye double ngan ko? 60% ok! mayb sbb ko baru sorg ank, n aku dh 3! expenses aku mmg bnyk. every month aku bg 2k kat hubby utk settlekan suma2 bende.(bukan aku kasi duit nafkah ok, aku kn org yg sangat pemalas nk g kiri kanan buat payment heheh). so balance gaji aku tu yg buat aku joli2. joli2 aku bermaksud makan minum, blom cukup utk bli baju or kasut bulanan! xcukup wey.. kena korek duit lg nih! duit insurance utk satu family dh 1k. susu budak2 pun dh 1k, pampers 300, bbsitter dah 1200,rumah pun dh 1k .. ahhh banyak la fisah! mmg semua tu dah jd payment yg wajib sampai bila2. skrg tengah dok re-calculate cukup tak kalau nk bli umah satu lg. rumah pun mahal skrg... mau per mth 2k+ terbang!... kena kerja n terus kerja...haishhh bila nk kaya ni????

info yang baik..he..he..
kitaorg lak 40% hmpir ke 50% gak..,he..he..umah, kete, kuarters loan asb, kutu, bil2 sume..he..he..
bnyak betul hutang.. tak de kad kreadit gak sbb takut..buat mse nie alhamdullilah sumenyer ok..
klu nak beli pe2 slalunyer kne kumpul dulu duit ot..he..he..

nurul : mak aihhh!!!! terbeliak mata aku d buatnya bila baca ko punya perbelanjaan...dasat weii....tinggi betul ekk..uiksss sampai bila-bila la ko kena keje beb...alahai aku yang penat membaca nya...;)

vill : yang penting kena berhemah seetiap kali kita berbelanja kan...;) kalau nak ikut kan kehendak memang laaa banyak sangat...tapi biarlah berpada2...ye dak..;)

x nak kira boleh tak? huhuhuuu sbb mesti banyak percentage dia, blh dpt heart attack!

insyallah dpt bonus nie nanti nak byr hbs hutang motor hubby & credit card...baru lega nanti

aduhai wina muda lagi tu...jauhkan laaa heart attack tu ye...insyaAllah lepas ni sure Wina boleh menguruskan kewangan lebih baik lagi kan...

semoga berjaya tauu...

huwaaa.. lady dah la tak pandai kira2 ni hehe..

walaupun duit ckit tapi hutang tak de rasa nikmat oooo

http://faisalapardi.com/

betul la kak fisa..tapi sakitkan hdup berhutang nie..isy..susah betul asyik dok pk je lme2 leh kne drah tinggi plak...tekanan hidup skrg..
umah skrg dh mahal ngan kereta lagi sume2la kan..keperluan kne utamakan tapi kehendak pun ada jugak..he..he.. kne la ot tak pun cari duit tambahan..

eh Lady ada pendapatan ekk...:p kalau ada meh den tolong kira kan...kihkihkih bisa membantu ya buk...;)

faisal aduaii rasanya hilang nikmat hidup kalau duk berhutang je wei...hehehe p ada gak yang suka berhutang ni kan...;)

vill tak nafi kan cost of living dah meningkat sekarang ni..uhukss rasa nya semua orang macam tu kan...cuma tu la kita yang menghadapinya kena laa berhati-hati dalam membeli tu kan...;)

jangan pikir sangat vill t dapat penyakit awal sebelum waktunya pulak...:p