My Life...begins with my Journey

my Life...my Journey..my History.. as a Human Being...i'm not a Perfectionist.. every step I have made has Defined who I am..

My Sponsor

Assalammualaikum wbt...

Semalam aku share dengan korang cara buat tapai pulut kan...hari ni lak aku nak share korang cara buat tempe Mak Mertua aku...siapa yang suka makan tempe boleh la belajar buat tempe sendiri ye...;) aku suka gak tempe p tak pernah lagi buat sendiri...wakakaka aku kan selalu balik kampung jadinya aku rembat jer la stok tempe Mak Mertua aku..Mak Mertua aku ni memang terkenal dengan Tempe kat kampung...selalu gak arr orang order kat dia...aku tumpang makan jer la gamaknya kan..;)

cepat-cepat siapa yang nak buat sendiri tempe click kat penaja aku tu hah...hehehe jom kita tengok bahan-bahan & cara-cara nya ye...;)

Bahan-bahannya :
1kg Kacang Soya
serbuk tempe kering (tempe di jemur sampai kering & di blend)
daun pisang

Cara-caranya :
  1. Basuh kacang soya sehingga bersih
  2. Kemudian rebus kacang soya yang telah siap di basuh selama 45 min
  3. Selepas di rebus, tos kacang soya dan di keringkan (biarkan sehingga sejuk)
  4. Setelah kacang soya rebus sejuk, taburkan serbuk tempe kering dan di gaul sebati *
  5. Siap di gaul bermula la proses pembungkusan dengan daun pisang
  6. Selesai di bungkus, di biarkan 2 malam di mana semalaman di dalam bekas yang bertutup kain dan semalaman di angaikan di tempat terbuka
  7. Habis 2 malam boleh laa tempe itu di guna kan
* serbuk tempe tu biasanya Mak Mertua aku main agak2 je..

tempe yang siap di rebus, di tos dan di sejukkan



proses menabur serbuk tempe dan gaul sebati


prosess pembungkusan



siap di bungkus dan di biarkan 2 malam




sedia untuk di masak

aku suka tengok tempe yang putih salju ni..macam gebuss je...aku suka tempe yang buat sendiri sebab nya macam fresh je rasa nya...hehehe aku dh try yang beli kat kedai yang di bungkus dengan plastik tu...ermmm agak2 kureng sebab rasa nya lain dari yang fresh ni...

***pst pst korang tempe ni selalu buat masak apa ekk...kalau laki aku dia suka sangat makan tempe goreng..kalau buat kuah dia kata tak puas...:D

******ooopss sebelum terlupa sila tinggal kan sebarang pertanyaan nanti akan ku usul kan dekat MIL ku yang tercinta..weeehoooo...

16 lovely reply:

bagus resepi ini leh buat sendiri ni ....

baguslah k.fisa nie..org jawa mmg biase/suka wat tapai pulut & tempe sendiri..tp saya lebih suka tapai ubi..sedap...

paling saya suka tempe potong kecik/nipis..digoreng campur ngan ikan bilis goreng + cili kering..pastue letak kicap..aduh, sedap giler!!!

bestnya!! mak saya pun pernah buat tempe sendiri..tempe ni sensitif sikit la kalau nak buat...tak boleh kena minyak sikit, memang kene semua2 bersih..hihi..thanks sharing..nak try buat la..mak takmo ajar pun...

Jery_Alid Misyahzniirf buat jangan tak buat...simple sangat tau...memandangkan MIL fisa kalau buat satu periuk besar so tak der la fisa nak buat sendiri kan...hehehe ambil jek stok sedia ada...:D

Ara nak buat camno laki den tu pure Jawa wei...hehehe dengan mak dia pun cakap jawa gak..den ni jerk tak mandai nak cakap lagi...:D

tapai ubi pun dia buat gak leh tengok kat blog irfan...hehehe sebab nya cucu dia yang sorang ni memang suka sangat 'bantu' nenek dia buat tapai ubi...:p

aduhai Ara sedap nyaaa la kan...makan dengan nasi panas2 memang MANTAPP kann...;)

ramizah bab minyak tu tak pasti la pulak sebab nya kalau dia buat tempe memang tak pernah guna minyak pun..rebus merebus jek...

aiksss awatnya mak tak mau ajar ekk...hehehe ramizah tengok la cara mak buat tu sama tak dengan cara ni...boleh gak kita share-share kan...;)

ermmm memang mudah tengok MIL buat...fisa jek yang tak berapa rajin nak membuat...:D

nuyue suka makan tempe..tapi kat umah ni xder geng laaa pulok nak mkn...makan sorang2 jer..

wah traditional sekali..sesekali saya try syiok ni..
tp,selalunya beli je pun.hehe

nuyue meh datang rumah fisa meh...hehehe gang tempe sedia menanti...:D

Ash sungguh tradisional tau...hehehe kalau rajin try la dear...ermm cuba rasa kelainan dia tu...:p

wah...sungguh tradisional.
kena belajar ni, wong jowo orak iso gawe tempe...hahahaha

Cantiknya gambar..terserlah kegebuannya...terbaekkkkk la fisa jelita

hah!ni baru betul orang jawa ni...hehehe siap cakap jawa lagi tu..fiza kena buat ni...sedapp tau...home made la kata kan...memandangkan MIL yang buat harus ler tradisional method kann...:D

kak MJ yang gebu tu tang mana..hehehe thanx sis atas pujian yang di beri..thanx a lot sudi intai teratak yang tak seberapa ni...;)

fisa - kalau tempe ni cicah ngan kicap + bawang putih + gula + belacan sket... = TERBAIK...

biasa nya fisa makan tempe gitu or makan dengan nasik jek...hehehe ok gak tu ekk cicah mencicah ni...dah macam makan kuih pulak...:p...

kalau sedap apa salah nya cuba kan...ermmm nak cuba la..:D